Nyhetsbrev

Ja takk, jeg vil gjerne ha nyhetsbrev fra Kritikerlaget.





Doppler foto knut aaserud
Foto: Knut Åserud

Dansekritikerprisen 2015/2016

Torsdag 29. september ble dansekritikerprisen 2015/2016 delt ut på Litteraturhuset i Oslo. Les talen til vinneren her.

Kritikerlaget 29. september 2016 DansNyheterPriser

Kjære venner av kvalitetskunst!

Margrete Kvalbein, kritikeren som har gleden av å skrive tale til årets Kritikerprisvinner for dans, befinner seg ironisk nok en god del mil unna i en av de aktuelle kunstnernes hjemby idet prisen skal deles ut. Derfor leses talen av Venke Sortland og ikke skribenten, uten at det gjør gratulasjonen fra Kritikerlaget mindre hjertelig.

Men først, de nominerte til Dansekritikerprisen 2015/2016 er:
Hege Haagenrud og Kate Pendry for The rest is Silence på Dansens hus
Nasjonalballetten UNG for Departures, We Are Special, Evening Songs og Picture Perfect, oppført ved Den Norske Opera & Ballett
Sigurd Johan Heide og Kartellet for Doppler, Urpremiere ved Nordland musikkfestuke

Den profesjonelle dansekunsten i Norge har hatt en rivende utvikling i sin relativt korte levetid, og i våre dager er det minst tre sentrale trekk i kunstformens utvikling som fanges opp av årets vinner. Men før vi går inn på disse trekkene, skal vi ta oss tid til å si noen ord om det som karakteriserer forestillingen som prisen går til. I forslaget til nominasjonen heter det at årets vinnerforestilling:

«… evner å ta utradisjonelle valg i måten rom og musikk flettes sammen med dans – uten å miste lekenhet og publikumsappell. Tradisjonsspråket utnyttes kløktig og med stor følsomhet for de ulike utøvernes sterke sider – det være seg dansere eller musikere. (…) i forestillingen som er nominert kommer koreografens helhetlige tilnærming til kunsten virkelig til sin rett, og verket kan betraktes som et sjeldent eksempel på reell tverrfaglighet: Teaterfaglig klokskap kombineres med danseteknisk fandenivoldsk kraft og musikalsk fintfølelse, alt i tett samspill med utmerkede musikere. At koreografen i tillegg evner å uttrykke noe tidsrelevant som om det maskuline/feminine, det alvorstunge/lekne og om sårbarhet og kraft i menneskelig samspill, bidrar til at dette kunstnerskapet står for meg som et av samtidens desidert mest spennende.»

Som det framgår: Årets kritikerprisvinner i dans har vist en særlig teft for fruktbar eksperimentering med rommet og møtet med publikum. Utøverne i denne gruppa går tett på, de omkranser og leker med sitt sted og alle som befolker det, og skaper en atmosfære der det er krevende å skulle holde seg distansert betraktende. En gjestende deltaker i denne gruppas produksjoner risikerer å bli riktig glad og dypt berørt. En blir revet ut av sin vante tilskuerrolle på en stimulerende måte.

Evnen til å veve publikum inn i kunsten kommer fra en klar kilde hos årets vinner. Det er som folkekunstner denne koreografen fikk Statens arbeidsstipend i 2015, og det er den norske folkedanskulturen som er fundamentet i hans kunstnerskap. Her finner vi ett av de tidstypiske trekkene hos årets prismottaker: Han har, som flere i vår tid, vilje og evne til å arbeide med tradisjonsfundert dans – i vinnerens tilfelle gjøres det på en genuint nyskapende måte.

Et annet trekk som speiler samtidens norske dansefelt, er at vinneren kommer fra Troms og har deler av sin danserutdanning fra Trondheim. Aldri før har dansekunstnerisk aktivitet vært så godt spredt rundt i landet, og det er godt å kunne konstatere at det ser ut til å skape en mer mangfoldig kunstform.
Det tredje trekket fra samtidsdansen som årets vinner kan sies å representere, er viljen til å innlemme dansere som ikke har bakgrunn fra kunstdans i sine produksjoner. Gruppa som mottar årets pris, består av sterke folkedansere og musikere, også såkalt «amatører» eller semiprofesjonelle, og gruppa bidrar dermed til å utvide feltet for hva vellykket profesjonell scenekunst er og kan være.

Det er nå seks år siden initiativtaker og danserkoreografen i denne gruppa fullførte sin koreografutdanning ved Kunsthøgskolen i Oslo, og gruppa så dagens lys i 2013 med forestillingen av samme navn som gruppa. Det er god grunn til å tro at vi har mer kvalitet og begeistring i vente.

Det er en stor glede å gratulere Kartellet og Sigurd Johan Heide med kritikerprisen i dans for 2015/2016! Velkommen fram for å motta prisen – et trykk av Håkon Gullvåg.

Ved Venke Sortland / Margrete Kvalbein

comments powered by Disqus