Nyhetsbrev

Ja takk, jeg vil gjerne ha nyhetsbrev fra Kritikerlaget.





Festspillene i Bergen 2003 ? kritikerdebatt

«Trenger musikken visualisering?» var temaet under Kritikerlagets debattmøte under Festspillene i Bergen 28. mai.

Kritikerlaget 06. juni 2003 Krit.sirkelenDebattFestspillene

Møtet fant sted onsdag 28. mai på Radisson SAS Hotel Norge. Innledere var: Stein Olav Henrichsen, kunstnerisk leder Opera Vest og for samtidsensemblet BIT 20 Mona Levin er forfatter, journalist og frilanskritiker i Aftenposten, redaktør for programheftet i Den Norske Opera, og redaktør for Klassisk musikkmagasin. Marit Strømmen, kritiker i Bergens Tidende og i NRK P2. Stefan Herheim, norsk operaregissør og scenograf bosatt i Berlin. Torkil Baden, tidligere leder i Norsk kritikerlag og kritiker i NRK, hadde organisert møtet og var møteleder.
Dagens tema var TRENGER MUSIKKEN VISUALISERING? og tok utgangspunkt i to forestillinger de foregående dagene: kinesisk dans og musikk «Moon over the West River» framført i Håkonshallen, ? kulturelle uttrykk fra en tusen år gammel kinesisk pærehage, og for det andre «Fantastisk symfoni» av Berlioz for orkester, film, trapeskunstnere og skuespillere i Grieghallen, ? et kjærlighetsdrama i fransk-spansk narkotikarus!
Andre momenter som ble berørt i debatten var:
Festspillene har de siste årene fokusert på scenekunst og multimedia. Hva er trenden internasjonalt? Er det vekt på det teatrale, det teknologiske, eller det musikalske med stjernedirigenter og operadivaer? Er moderne teknologisk multimedia en trussel mot tradisjonell opera?
Norsk kulturpolitikk: Musikkteaterfeltet er blitt stadig mer aktuelt de siste årene gjennom det nye operabygget. Samtidig utvikles det mange regionale initiativ rundt i landet. Den Norske Opera samarbeider med tretti lokale aktører, og det finnes enda flere grupper i Norge, som driver med opera. Hvorfor blomstrer musikkteatret?
Hvilke nye krav stiller multimedia til kritikerne? Er kritikerne kyndige i å vurdere flere kunstarter?
Skifter de jubilerende Festspillene fokus og blir etter hvert mer en teaterfestival enn en musikkfestival? I Festspillenes vedtekter heter det om programinnholdet: «vesentlig musikk, men også ballett, opera, teater, folklore og andre kunstarter». Er Festspillene på rett vei i å oppdatere sitt publikum i hva som skjer rundt på kloden?