Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2017
Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok ble delt ut på Litteraturhuset i dag. Se hvem som fikk den, og les talen her.
Tale ved Karen Frøsland Nystøyl under utdelingen 1. mars 2018 på Litteraturhuset i Oslo:
Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Å være barn i vekst er å tråkke stier i ukjent landskap. Det innebærer nye oppdagelser, nye tanker, nytt ansvar. Når jeg startet denne talen med en linje fra Karin Boyes dikt, er det fordi mye av litteraturen som er skrevet for barn og ungdom har nettopp denne bristen i seg: knoppen som ugjenkallelig er i en prosess den ikke klarer å stoppe, den skal folde seg ut. Det er ikke nødvendigvis enkelt, heller ikke nødvendigvis trist, ikke nødvendigvis gledelig eller ønsket. Men kanskje litt av alt.
Årets sterke lag av nominerte forfattere til prisen for beste barne- og ungdomsbok skriver alle frem knopper i brist. På ulikt vis, men likevel. Årets nominerte til Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok er:
Arnfinn Kolerud: Snillionen. Cappelen Damm
Synne Sun Løes: Miss. Aschehoug
Maria Parr: Keeperen og havet. Samlaget
Magnhild Winsnes: Hysj. Aschehoug
En enstemmig jury er glad for å offentliggjøre at Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok går til Hysj av Magnhild Winsnes.
Det kommer til et punkt i livet der barndommens sommer aldri igjen blir den samme. Hva som skjedde, hvordan det gikk til, hvor alt det ubekymrede ble av, vet man liksom aldri helt. Mange har gitt det ord og språk, men det ugjenkallelige vil alltid bære i seg både en glede og en sorg, det er kanskje derfor vi aldri blir ferdige med det.
Hysj er en grafisk roman. Varsomt og klokt har Magnhild Winsnes tegnet frem en verden i bevegelse. Det spirer, det spretter, det sprenger, det virvler – og stillheten er et drønn. Det finnes alltid en bevegelse i boka, alltid noe – et blad, en maur – som er på vei et sted. Det handler om Hanna, som gleder seg til en sommeruke på hytta med kusinen Siv. Men Siv har mistet interessen for nye rekorder i krabbefisking. Hun står på terskelen til puberteten, og er opptatt av helt andre ting. Og Hanna skjønner at hun møter en ny og ukjent virkelighet, men hun ser kanskje ikke hvilken storm det blåser opp til. Men vi som lesere skjønner det. I de store, undrende, fryktsomme blikkene hun sender ut når hun krysser en vei hun ikke har lov til, når hun sier et ord hun ikke skulle sagt, når hun lar blikket vandre idet det slår inn: Holde-pusten-under-vann-konkurransen er i ferd med å forsvinne. Noe annet har overtatt.
Visdommen i Hysj ligger i det usagte, i streken, i luften og mellomrommene. I perspektivene som flytter seg og gjør verden miniliten i ett øyeblikk og gir oss oversikten fra fugleperspektiv i det neste. Den store og altoppslukende forandringen Siv kjenner på og Hanna skal bli kjent med, blir liten hvis man ser menneskeheten under ett. Men vi er alle bare en, bare oss selv. Begge disse perspektivene gir Winsnes leseren rom til å ta inn. Vi får puste oss inn i det som for en voksen leser er en erfaring, for en ung leser ukjent terreng.
Årets prisvinner er en visuell forteller. Fortellingen er bilder, og de ordene som er der, er de som blir uttalt, replikkene. Det indre livet ligger i bildene, fargene, detaljene og perspektivene. I små glimt lar Winsnes leseren ane hvordan tidligere somre har vært, og det gir dybde til det store og ugjenkallelige som er i ferd med å skje. Magien mellom sommervennene brytes i denne boken. Men nettopp her ligger romanens styrke: Det ordner seg ikke til slutt. Et keitete farvel, en Hanna langt borte i tankene sine i bilen på vei hjem. En sommereng som blomstrer av. Winsnes lar leseren hvile i et urolig vemod, og det er slik det må være. For å si det med Karin Boye igjen:
Vad er det för nytt, som tär och spränger? / Ja visst gör det ont när knoppar brister, /
ont för det som växer / og det som stänger.
Men før det urolige vemodet lar Winsnes leseren får virvle med vinden, i en elegant strek fylt av fart og full av natur og med duse, sommerlige farger. Vi sier at tiden står stille noen ganger. Den gjør jo ikke det. Det er en av de dyrekjøpte erfaringene i Hysj. Illustrasjonene og de nøye utvalgte replikkene åpner romanens tolkningsrom. Bilder, ord og luft kan gi mening og forståelse som treffer kropp, hode og hjerte på en annen måte enn ordene gjør alene.
Og så er det ekstra stas at det for første gang er en debutant som får denne prisen.
Kjære Magnhild Winsnes, gratulerer med Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok! På vegne av juryen, som foruten meg selv har bestått av Geir Vestad og Morten Olsen Haugen, ber jeg deg komme frem og motta det synlige beviset: Et bilde av kongen sjøl – Henrik Ibsen – i Håkon Gullvågs tolkning. Gratulerer!