Nyhetsbrev

Ja takk, jeg vil gjerne ha nyhetsbrev fra Kritikerlaget.





Radikal operaregi?

29. september inviterer arbeidsutvalget for Seksjon for teater, musikk, dans til kritikersalongen Radikal operaregi?, som vil ta for seg Alexander Mørk-Eidems Tryllefløyten.

Kritikerlaget 06. september 2016 DansKrit.sirkelenMusikkTeater
Foto erik berg tryllefløyten
Foto: Erik Berg

Tid: 29. september kl. 18.30
Sted: Litteraturhuset i Oslo

Opera er blitt en høyaktuell kunstform i Norge, særlig takket være en rekke store og vellykkede produksjoner ved Nasjonaloperaen i Oslo. Samtidig er det lett å kalle operasjangeren konservativ: Ikke bare preges repertoaret av kjente klassikere, muligheten for radikal fortolkning synes også begrenset, i alle fall hvis vi sammenligner med tilsvarende tendenser innenfor teateret.

I forbindelse Nasjonaloperaens produksjon av Mozarts klassiker Tryllefløyten, med premiere i november 2015, har spørsmålet om radikalitet i operaregi igjen dukket opp. Denne versjonen, signert regissøren Alexander Mørk-Eidem, involverte nyskrevet musikk, tekstredigering og komikeren Atle Antonsen i en sentral rolle.

Salongen diskuterer ulike problemstillinger knyttet til dette: Hva innebærer risiko i dagens operaregi, og hvordan kan vi tenke oss radikale og fornyende grep? Hvordan kan vi forstå forholdet mellom opera- og teaterdramaturgi, og har operasjangeren noe å lære?

Til å snakke om dette, har vi invitert operasjef og -regissør Per Boye Hansen; komponist og festivaldirektør Lars Petter Hagen; dramaturg med erfaring fra tekstarbeid i teater Matilde Holdhus; og musikkviter og filosof Nanette Nielsen. Samtalen vil bli ledet av post-doc ved Universitetet i Oslo og musikkritiker Astrid Kvalbein.

Medlemmer kan søke reisestøtte ved å ta kontakt med sekretariatet.

Salongen er støttet av Norsk kulturråd og Fritt Ord.

comments powered by Disqus