Musikkritikerprisen 2011/2012 til Marita Kvarving Sølberg

Musikkritikerprisen 2011/2012 går til Marita Kvarving Sølbergs tolkning av Mimi i Giacomo Puccinis La Bohème på Den Norske Opera og Ballett, regissert av Stefan Herheim.

Kritikerlaget 27. september 2012 PriserMusikk
Images

Tale ved Magnus Andersson under utdelingen av Musikkritikerprisen 2011/2012 på Litteraturhuset i Oslo 27. September 2012.

Kjære Marita Kvarving Sølberg!

Vi i Kritikerlaget mener at det neppe kan finnes en pris som rager høyere enn nettopp Kritikerprisen. Som kritiker ser jeg det som min fremste oppgave å bidra til en samtale og refleksjon om musikken. Likevel er vi også forpliktet til å vurdere hva vi hører. Vi kritikere er profesjonelle med hensyn til å skille mellom hva som er godt og dårlig, og det er altså landets samlede korps av smaksdommere som gir deg prisen. Kan det bli gjevere enn når et samlet kritikerkorps mener at din prestasjon var helt ekstraordinær?

Konkurransen var meget hard. Marianne Beate Kielland var nominert for framførelsen av Das Lied von der Erde av Gustav Mahler og Sanger fra livets jord av Helge Iberg 13. september 2011 under Ultimafestivalen. Dessuten gjorde Knut Erik Sundquist en så formidabel innsats med sin kontrabass på Nordland Musikkfestuke i Bodø 5.–14. august 2011 at han også ble nominert til prisen. Selv om disse to ikke fikk prisen, er de også vinnere. Nå skal jeg imidlertid si noe om hvorfor vi mener at nettopp du fortjener prisen – prisen du får for din tolkning av Mimi i Giacomo Puccinis La Bohème på Den Norske Opera og Ballett. Forestillingen var regissert av Stefan Herheim og den hadde premiere 20. januar 2012.

Marita, du synger vanvittig bra. Vel, slik formulerer ikke en veltalende kritiker seg, men det er like godt å bare få det sagt med store bokstaver til å begynne med. Jeg beundrer virkelig hvordan du kan synge med ren og sart klang. Du kan også bruse og fylle salen med velklingende volum, men det er det mange som kan. Du har noe mer i tillegg. Du har et overskudd som gjør at du bærer selv om du hvisker, og du makter alltid å spille med musikkens nyanser, selv om du står opp imot et fullt klingende orkester. Hvis jeg får lov til å løfte ut ett spesielt aspekt ved din klang som er særdeles fascinerende, er det nettopp det rene og det sarte. Det er hvordan du perfekt kan kle en skikkelse som Mimi. Du kan få henne til å fremstå som inkarnasjonen av uskyld, som den reneste engel, og du får ethvert av våre hjerter til å briste av at Mimi må dø. Den vakreste av kjærlighet til Rodolfo er ikke nok for å frelse henne til livet.

Samtidig hører jeg noe foruroligende i din stemme i dette sarte. Det er en intensitet, en autoritet, en livskraft – eller kanskje er det bare et smakfullt utført vibrato som utfordrer det rene, enkle og sarte – som gir Mimi langt flere dimensjoner enn å være det elskende offeret. Du løfter henne fra å være et symbol til å bli et menneske. Du løfter fortolkningen av Mimi fra å være perfekt til å la oss se den fulle kompleksiteten i hennes skjebne. Hvor mange ganger har jeg ikke kun hørt La Bohème som en vakker kjærlighetshistorie? Med din strupes hjelp ble historien et samtidsdrama om sykdom, død og skam. Det var meget klokt av regissøren Stefan Herheim å sette La Bohème nært opp til vår tid, og å la kreften ta plassen til tuberkulosen. Med deg i sentrum er det vanskelig å tenke seg at teater kan bli sterkere enn hva vi kunne bivåne på Den Norske Opera og Ballett i vår.

Kritikerprisen blir ikke gitt til en kunstnerisk virksomhet, men den blir gitt til enkeltprestasjoner i en årssyklus hvor Festspillene i Bergen er vår nyttårsaften. Likevel skulle jeg gjerne gitt deg prisen bare fordi du er så vanvittig god, uten å knytte den til en spesiell prestasjon. Enhver norsk musikkelsker burde vite hvem du er. Du fikk ditt gjennombrudd da du i 2001 vant Dronning Sonjas Internasjonale Konkurranse, noe ingen annen norsk sanger hadde gjort før deg, og ingen har maktet det senere heller. Likevel er din kapasitet så stor at oppmerksomheten rundt deg ikke helt svarer til dine kunstneriske evner. Vi håper at prisen kan bidra til å rette på dette misforholdet. Med din kapasitet kan du ta ethvert operahus i verden med storm. Vi er meget takknemlige for at du velger å legge hoveddelen av ditt virke til Norge, og akkurat nå er vi takknemlige for at du omskapte og nyskapte Mimi i Puccinis La Bohème.

Foruten all den ære prisen fører med seg får du et trykk av Tom Gundersen. Gratulerer med Kritikerprisen 2012, Marita Kvarving Sølberg!