Olav Dalgards Kritikarpris 2008: Astrid Sletbakk
Vinneren av Olav Dalgards Kritikarpris i år er teaterkritiker. Merkelig nok har ingen tatt seg tid til å skrive en liten biografi over henne i Wikipedia Norge, så denne kvinnens livsløp har det ikke bare vært lett å rekonstruere.
Hun skal ha forlatt sin fødeby Narvik for å studere psykologi i Oslo, og det sies at hun også tilbrakte et helt år i en israelsk kibbutz. Noe av det som er spesielt bemerkelsesverdig med årets prisvinner er at hun ikke bare er kritiker av film og av teater, hun har gjennom hele sitt yrkesliv også vært aktiv som journalist og reporter, og dette har gitt henne solide og uvurderlige kunnskaper om bakgrunnen for de kunstneriske ytringene hun vurderer. Hun begynte sin karriere i en dagsavis som for lengst er en saga blott, Morgenposten, populært kalt Sværta, en institusjon som etter 110 aktive år avgikk ved døden i 1971. Så vidt vites har hun vært i VG siden.
Ingen har kunnet fortelle når eksakt hun begynte som teateranmelder, men ingen kan huske en tid da hun ikke var det. Hennes kjærlighet til teatret er legendarisk, akkurat som hennes iver etter å skaffe seg kunnskaper om scenekunsten: Hun har lest mye, og gang på gang har hun oppsøkt teateropplevelsen i England, i Frankrike, i Sverige, i Danmark og i Tyskland. Som nok ett eksempel på hennes kunnskapstørst kan nevnes at hun en gang var bisitter under hele prøvetiden til en Brand-oppsetning! Men det som utvilsomt gjør henne til en kritiker i særklasse er, slik hun selv forklarer det i Nationaltheatrets jubileumsmagasin fra 1999, at for henne er «det viktigste – og vanskeligste ? (…) å møte oppsetningene med åpent sinn og se etter hva de på scenen vil si meg – og ikke lukke meg inn i det jeg forventer å se».
Hennes stringente og innsiktsfulle anmeldelser nyter stor respekt i teaterverdenen, og tro meg – det er ikke stedet der man lettest vinner respekt som anmelder. De er også til stor glede for alle teaterinteresserte, og takket være både henne og hennes medarbeidere blir det stadig flere av dem blant VGs lesere. Av alle Norges aviser er tabloide VG utrolig nok blitt selveste teateravisa. Det begynte da teatrene holdt opp å avertere i avisa. Da satte hun i gang Teaterguiden, en hendig oversikt over hva som spilte hvor og når i hele Norges land, og som til og med opplyste om muligheten for å skaffe seg billett. Midt i blinken for leserne, ikke minst fordi guiden dekket hele landet. Prisvinneren har nemlig alltid hatt et rikspolitisk perspektiv på sin virksomhet.
Men selve kronen på hennes livsverk er den utrolige dobbeltsiden som VG i sin helhet hver mandag vier de mest forskjellige teaterbegivenheter. Det må bety at hun sammen med sine medarbeidere har maktet å overbevise en avisredaktør om at teater er en så viktig og publikumsvennlig kunstart at leserne vil glede seg over at den får ukentlig spalteplass. En så utrolig prestasjon gjør meg målløs. Som tidligere kulturansvarlig i en langt mindre, og attpåtil mindre tabloid, avis, så vet jeg hva jeg snakker om.
Vinneren av Olav Dalgards Kritikarpris er Astrid Sletbakk, en institusjon i norsk teater.
For stipendkomiteen i Norsk kritikerlag
IdaLou Larsen