Kritikerlaget

Vurderingen er viktig, sier Camilla Spidsøe

Camilla Spidsøe fikk Kritikerprisen 2005/06 for sin opptreden oppsetningen «Carte Blanche a la Naharin». Med fersk pris og friske blomster møtte hun Kritikerlaget for en rask gjennomgang av stemningsleiet der og da, og i dansen.

Christer Dynna 03. oktober 2006
C spidsoe06

? For meg som er midt i karrieren er prisen en utrolig viktig anerkjennelse, og derfor er dette er så sterkt øyeblikk for meg, forteller Camilla Spidsøe (29) når hun skal redegjøre for betydningen av den aller første prisen hun har fått i sitt liv som danser. Med gledestårer på kinnet og et stort smil om munnen innrømmer hun at etter så mange år med mye arbeid bak seg, så løftes hun som kunstner av prisen. ? Jeg har jo også mye arbeid foran meg, konstaterer hun med åpenbar glede. ? Det er viktig at noen setter ord på arbeidet vi gjør, det er jo fysisk og sjelden at det verbaliseres som i enkelte kritikker, fortsetter Spidsøe. Da hun hadde lest kritikken av forestillingen som hun mottokk prisen for, og som også talen til henne var bygget på, var det som om følelsene hun fremstiller fysisk på scenen manifesterte seg gjennom teksten, avslører hun.

? Camilla Spidsøe har gjort seg bemerket alene ved det motet hun viste da hun sluttet i Nasjonalballetten til fordel for Carte Blanche, forteller Forbundsleder for Norske Dansekunstnere, Tone Øvrebø Johannessen. Og danseren selv anser at denne overgangen fra et klassisk repertoar til moderne dans har frigitt flere krefter i henne som danser. Tone Øvrebø Johannessen sniker inn forklaringen: ? Det som gjør henne unik som moderne danser er at hun får pusten sin til å nå helt ut til publikum og i tillegg har en veldig god musikalitet!

Selv sier Spidsøe at det moderne dansekompaniet som holder til i Bergen, Carte Blanche, ga henne nettopp carte blanche. ? Der fant jeg et etterlengtet rom for å utforske et større uttrykksrom hvor jeg kunne hente ut et mer nyansert uttrykk som danser, er Spidsøes vurdering.

På spørsmål om hva som skal til for å nå opp i teten, svarer hun at halveis innsats ikke fungerer, og at det ikke er noen behagelig reise å bli profesjonell danser. ? 100% innsats hele tiden er helt nødvendig, forklarer hun. ? Man skal også ha styrke nok til å gi seg inn på tolkningen av forskjellige koreografer, og naturligvis fysikk til å tåle påkjenningene. Men nysgjerrighet og sterk dragning mot nye ting er den viktigste egenskapen for en kunstner, innrømmer hun. ? Selv begynte jeg i ung alder, og dans var en lidenskap for meg. Uten lidenskapen for dette hadde jeg ikke kommet hit, sier Spidsøe som begynte på Baletthøyskolens da hun var 16 år. For unge som søker seg inn på hennes bane understreker hun betydningen av å velge riktig skole. ? Også må du kunne kaste deg ut i det!
Et sted som viser denne siden av dansegleden er tv-programmet Dansefeber og andre tv-serier med dans i underholdningskonkurranser. Camilla Spidsøe applauderer denne kommersielle underholdningstrenden. Her observerer hun også den grunnleggende lidenskapen hun selv har for dans, og fremvist på skjermen, for et stort publikum og, legger hun til ? Det gjør dans mer allment tilgjengelig som kunstart, og bidrar til at folk blir mer vant med å se og vurdere dans.