Lederens tale til årsmøtet
Kulturutredningen peker ut retninger for kulturpolitikken, men nevner ikke kritikken. Ved starten av forrige periode spurte vi oss hvorfor et dokument som introduserer begrepet ytringskultur og ønsker at vi skal snakke om kunstnerisk kvalitet, ikke viser til kritikerne, som nettopp forsøker å formulere seg omkring kvalitetene i et kunstnerisk innhold. Slike spørsmål bør være med når vi både som enkeltkritikere og lag jobber for at en mangfoldig, flerstemt kritikk fremdeles får være en av pilarene i den demokratiske samtalen — og når vi jobber for at de som utfører denne oppgaven har gode arbeidsvilkår, sa Kritikerlagets leder Ida Habbestad i sin tale til årsmøtet 5. april.
Debatt: Frilansere på luselønn
Frilansjournalistene i Norsk journalistlag arrangerer denne uken paneldebatt om frilansernes vilkår og ytringsfrihet. Kritikerlagets leder Ida Habbestad deltar.
Sakprosastipend
I disse dager lyser NFF ut ulike stipendprogram som er rettet mot spesielle områder og skribentgrupper. Det inkluderer blant annet treårige arbeidsstipend for frilansere, debutantstipend og stipend til å skrive faglitteratur for barn og unge.
Kritikerens (skjulte) makt
Seksjon for teater, musikk og dans i Norsk kritikerlag vil i 2014 arrangere kritikersalonger i form av foredrag, eller «monologer». Årets første «monolog» finner sted på Verftet, Cinemateket USF, i Bergen, lørdag 12. april. Tema er kritikkens og kritikerens makt.
Det frie feltet
Tenketanken TeaterTanken har spurt flere aktører i kulturlivet hvordan Regjeringen i praksis kan følge opp sin eget utsagn om at det frie feltet og frilanserne skal styrkes. Ida Habbestad, leder i Norsk kritikerlag, og Dag Solhjell, leder av arbeidsutvalget for Kritikerlagets kunstseksjon, peker begge på bedre finansiering som det viktigste.
Norlis debutantpris 2013
Eline Lund Fjæren har mottatt Norlis debutantpris 2013 for romanen Ung jente, voksen mann.
Ungdommens kritikerpris 2013
Ungdommens kritikerpris for 2013 gikk til Agnes Ravatn for romanen Fugletribnalet.
Kritikerprisen beste sakprosabok
Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne 2013 går til Alf van der Hagen for Dag Solstad. Uskrevne memoarer.
– Boka er et interssant hybridverk, en hittil uprøvd cocktail bestående av intervju, memoarer, diskusjonsbok, selvbiografi, journalistikk, filologi og prosakunst. Slik sett har Alf van der Hagens bok ikke bare vært til uvurderlig hjelp for fremtidens Solstadsforskning: den kan også sies å ha bidratt til å utvide grensene til norsk sakprosa, sa Guri Hjeltnes i pristalen.
Kritikerprisen beste oversettelse
Kritikerprisen for beste oversettelse 2013 går til Turid Farbregd, for oversettelsen fra finsk av Katja Kettus Jordmora.
– Jordmora inneholder en sjelden rikdom av verb, adjektiver og substantiver, som om krigen åpner sansene og skaper en egenartet logikk, til fulle gjenskapt i en spillevende oversettelse, sa Audun Lindholm i pristalen.
Kritikerprisen beste voksenbok
Kritikerprisen for beste voksenbok 2013 går til Øyvind Rimbereid for Orgelsjøen.
– Rimbereid har utmerket seg med dikt som på samme tid er både høystemte og lekende, historisk rotfestede og fantastisk nyskapende. Med en utpreget formbevissthet og et enormt register fletter han inn verden i diktningen på en måte som gir leseren følelsen av å stå midt i virkeligheten, sa Knut Hoem i pristalen.
Kritikerprisen for beste barnebok
Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2013 går til Gyrid Axe Øvsteng og Per Ragnar Møkleby for Førstemamma på Mars
– Det er et uttrykk som sier at alle gode ting er tre. Førstemamma på Mars er det tredje samarbeidsprosjektet til Gyrid Axe Øvsteng og Per Ragnar Møkleby. La alle oss som er glad i god barnelitteratur bryte ordtaket og be om at alle gode ting er seks, ni eller tolv! Hermed er oppfordringen om videre samarbeid mellom årets prisvinnere overbragt, sa Anne Cathrine Straume i pristalen.
Årets kritiker 2014
– Han har et usedvanlig kontrollert blikk og et stort overskudd i anmeldelsene sine, og det er på en måte som om han fornyer dette hver gang han setter seg ned for å skrive. Det er inviterende lesning og tankerekker som er gode å følge. Han er bredt orientert, skriver med nysgjerrighet, åpenhet og et stort alvor som undertegnede og resten av juryen setter stor pris på, sa Mari Nymoen Nilsen i talen til Årets kritiker 2014, Bernhard Ellefsen.