BIT Teatergarasjen og kritikkens møte med ny scenekunst
Fredag 19. april ble panelsamtalen «BIT Teatergarasjen og kritikkens møte med ny scenekunst» arrangert i Bergen. Se opptak fra arrangement her.
BIT Teatergarasjen startet opprinnelig som en internasjonal teaterfestival etter initiativ fra studenter ved teatervitenskap i Bergen i 1984. Siden den gang har institusjonen gått fra å være et idealistisk prosjekt til å bli en profesjonell teaterinstitusjon med definisjonsmakt over det frie scenekunstfeltet i Norge og i verden. BIT Teatergarasjen har presentert publikum for et nytt teatersyn gjennom nye uttrykk, sjangre og konvensjoner.
Om arrangementet
Utgangspunktet for panelsamtalen var følgende spørsmål:
Hvordan har teaterkritikerne forholdt seg til de nye uttrykksformene? Hvordan har forestillingene ved BIT Teatergarasjen blitt mottatt i pressen og på hvilke måter har møtet med det nye teateret formet kritikken fram til i dag? Hva slags konsekvenser har nedbyggingen av kulturkritikken for scener som BITs nedslagsfelt i offentligheten og hvordan påvirker det kritikerens praksis?
Grethe Melby, teateranmelder og stipendiat i teatervitenskap ved Universitetet i Bergen med et prosjekt om BIT Teatergarasjen, vil gi et historisk riss over pressens mottakelse av ulike forestillinger i en presentasjon på 20 minutter, etterfulgt av en panelsamtale med Grethe Melby, Chris Erichsen, Charlotte Myrbråten og Berit Einemo Frøysland. Samtalen ledes av Kristoffer Jul-Larsen.
Videoopptak fra arrangementet kan sees her.
Panelsamtalen ble arrangert av Kritikerlaget i samarbeid med BIT Teatergarasjen, med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord, NFFO og Bergensenstiftelsen.