Dansekritikerprisen 2011/2012 til Eugenie Skilnand
Dansekritikerprisen 2011/2012 går til Eugenie Skilnand for tolkningen av Marie i balletten Woyzeck av koreografen Christian Spuck.
Tale ved Guri Pahle Glad under utdelingen av Danserkritikerprisen 2011/2012 på Litteraturhuset i Oslo 27. september 2012.
Kjære alle sammen!
Det er en stor ære og glede for meg å skulle dele ut den første kritikerprisen her i dag i dette trivelige kjellerlokalet her i Litteraturhuset. Det var to nominerte kandidater til Dansekritikerprisen 2011/2012, begge fra Nasjonalballetten. Kristian Støvind som ble nominert for koreografien til Is-slottet basert på Tarjei Vesaas’ bok med samme navn, og dagens prisvinner som dere snart får vite hvem er.
Prisen går i år til en eminent dansekunstner av hunkjønn som i fjorten år har gledet sitt publikum i den gamle operaen på Youngstorget og i den nye, flotte i Bjørvika. Etter endt utdanning på Operaens Ballettskole, Statens Balletthøyskole på Tjuvholmen og på den prestisjetunge School of American Ballet i New York, ble hun aspirant i Nasjonalballetten i 1998–2000 under Dinna Bjørn og har siden vært medlem med mange store roller på sitt repertoar.
Den første ledende rollen var som Lucy Westenra i Gable og Pinks brutale ballett Dracula da Espen Giljane var blitt ballettsjef høsten 2002. Og siden er det blitt en rekke hovedroller i det klassiske og moderne repertoaret. Jeg nevner i fleng: Clara og Sukkerfeen i Dinna Bjørns Nøtteknekkeren, Aurora i Petipas Tornerose, tittelrollen i Stevensons Askepott, Julie i Corders Romeo og Julie, tittelrollen i Coralli/Perrots Giselle og Odette/Odile i Eventyret om Svanesjøen som er en pedagogisk miniversjon av Svanesjøen som vises for skoleklasser og andre interesserte.
Hun har danset ledende partier i Tetleys, Balanchines og Kilians verk og også i de norske koreografene Jo Strømgrens og Ingun Bjørnsgaards verk Suite (Strømgren) og Standard Arabesque (Bjørnsgaard) som begge var kreert til dagens prisvinner. For to år siden danset hun rollen som Blanche i John Neumeiers sterke ballett En sporvogn til begjær og ble av flere kritikere rost opp i skyene for sin sterke tolkning av Blanche. Men kritikerpris ble det ikke da.
Men i dag skal Eugenie Skilnand endelig få sin kritikerpris for tolkningen av Marie i balletten Woyzeck av den tyske koreografen Christian Spuck, som er huskoreograf for Stuttgart Ballet i Stuttgart. Den danset Nasjonalballetten i september i fjor med to besetninger i hovedrollene.
Jeg var på urpremieren 24. september og ble helt slått ut av den tøffe balletten der Eugenie Skilnand i et utmerket samspill med sin forvirrete ektemann Woyzeck i Philip Currels sterke tolkning og i en dampende erotisk scene med tamburmajoren i Richard Sutties tolkning som brautende jålekopp, øyeblikkelig overbeviste meg som en favoritt til kritikerprisen for dans for sesongen 2011/2012.
Jeg skrev i min nominasjon: Jeg tillater meg med dette å nominere danserinnen Eugenie Skilnand til Kritikerprisen for dans for hennes tolkning av Marie i balletten Woyzeck av koreografen Christian Spuck, som ble danset i september 2011.
Eugenie Skilnand skapte en fantastisk rollefigur med en sårbarhet og et spill så gripende at det bare var til å grine av. Hennes spill gjennom hele den dystre og tragiske historien om Woyzeck og hans kjæreste Marie som stadig utfordrer hans syke sinn og voldsomme sjalusi, slik at han til slutt dreper henne, er rett og slett storartet og fortjener en kritikerpris.
Så nå kan du komme frem, kjære Eugenie, og motta din velfortjente kritikerpris for din fantastiske tolkning av Marie. Med dette vakre trykket av Tom Gundersen gratulerer jeg deg hjerteligst med prisen og ønsker deg lykke til videre!
Foto av Eugenie Skilnand: Jörg Wiesner