Ilse Ghekiere har skrevet Årets kritikk

Årets kritikk 2024/2025 er Ilse Ghekieres «Dancing on the fine spine of legacy», publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 29. mars 2025.

14. juni 2025
Woman sitting at a table in active discussion.
Foto: Henri T

Årets kritikk 2024/2025 er Ilse Ghekieres «Dancing on the fine spine of legacy», publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 29. mars 2025.

For dette mottar Ghekiere et reisestipend på kr 15 000. Vinneren ble annonsert under et arrangement på Heddadagene i dag, lørdag 14. juni 2025.

Kåringen av Årets kritikk arrangeres av Norsk kritikerlag i samarbeid med Norsk teater- og orkesterforening (NTO), Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere. Prispengene er bekostet av NTO, mens Norsk Skuespillerforbund og Norske Dansekunstnere er med på å bekoste juryhonorarene.

Juryens begrunnelse:

Prisen for Årets kritikk 2024/2025 går til «Dancing on the fine spine of legacy» skrevet av Ilse Ghekiere. Teksten ble publisert i Norsk Shakespearetidsskrift 29. mars 2025 og tar for seg forestillingen Dancing av Deborah Hay, utøvd og produsert av de tre danserne Ingrid Haakstad, Gry Kipperberg og Geir Hytten på Dansens Hus. Vinneren er en engasjert lesning av forestillingen som både er ærlig og underholdende, samtidig som den gjør en imponerende kontekstualisering av den postmoderne dansens arv og innflytelse gjennom en av dens pionerer.

Ghekiere gir oss nyanserte faglige refleksjoner med politisk brodd som er skarpe og originale, de fanger både det umiddelbare i forestillingsøyeblikket og de lange dansehistoriske linjene. Hun skriver med en tydelig og særegen stemme, og som lesere drar vi god nytte av hennes omfattende kunnskap og erfaring om og gjennom dans.

På samme måte som hun beskriver dansernes sansing og fokusskifte i forestillingen, flyttes oppmerksomheten i teksten stadig mellom ulike lag av betraktninger, denne sansingen i teksten gjør den levende. Slik virker det som Ghekiere tar i bruk sin dansebakgrunn når hun skriver, hver gang teksten turns its fucking head (en frase hun låner fra Deborah Hay), åpnes en ny dimensjon av forestillingsopplevelsen opp; fra kostymedetaljer til produksjonsvilkår til den paradoksale øvelsen det er å forsøke å skrive om dans.

Årets vinnertekst er essayistisk i sin form og nærmer seg tidvis det skjønnlitterære, den går i dialog med forestillingen den vurderer på Dancing’s egne premisser og er et forbilledlig eksempel på hvordan ta i bruk personlige erfaringer uten å bli selvsentrert, hvordan ha et øye for både poetiske detaljer og kulturpolitisk bakteppe, og hvordan skape en stor leseropplevelse av å dykke ned i en forestillingsopplevelse.

Teksten kan leses her: «Dancing on the fine spine of legacy»

De to andre nominerte til Årets kritikk 2024/2025 var:

«Det spirer i de musikalske blomsterbed»
av Ola Nordal, Ballade, 9. april 2025

Dette er en tekst der anmelderen selv virkelig slår ut i full blomst. Gjennom sin vurdering av fem svært forskjellige cd-er fra det siste årets klassiske utgivelser i Norge, fremstår Ola Nordal som en skarp observatør og engasjert lytter, som deler raust med leseren om alt han har på hjertet, og i tillegg byr på en munter distanse til egne refleksjoner. Hans vurderinger er basert på solid kunnskap, både om de aktuelle utøvere og om sjangre og historikk. Samtidig har han åpenbart stor glede av å finslipe sine formuleringer, slik at formidlingseffekten blir optimal. Som en av landets mest aktive kritikere er Nordal dessuten en av de mest eksperimentvillige, og det bærer også denne teksten bud om.

«Dette fortjener du – ikke»
av Pinar Ciftci, Kulturplattformen TBA, 24. februar 2025

Pinar Ciftci åpner med denne teksten nye dører og diskursive rom. Etter ganske presist å ha tatt for seg oppsetningens premiss, virkemidler og iscenesettelse, stiller hun spørsmål som problematiserer valgene som er truffet og mangel på perspektiver og nyanser knyttet til både tema, karakterer og estetiske grep. Teksten bærer preg av affekt, noe som gjør den uredd og tydelig i måten Ciftci kommuniserer sin egen opplevelse på – som fagperson, men også som andregenerasjons innvandrer og med referanse til egen sosiale bakgrunn. Slik belyser teksten privilegier i både produksjonsforhold og økonomi, og stiller spørsmål som ansvarliggjør kunstnerne og teateret, og problematiserer prosessen som kan gjøre teateret tilgjengelig og inkluderende – for alle.

Juryen har bestått av:

  • Tom Remlov (juryleder), anmelder i Norsk Shakespearetidsskrift
  • Eivind Gullberg Jensen, dirigent og sjef for Bergen Nasjonale Opera, oppnevnt av NTO
  • Ann-Christin Berg Kongsness, koreograf og dansekunstner, oppnevnt av NoDa
  • Marina Popovic, skuespiller, oppnevnt av Norsk Skuespillerforbund
  • Runa Borch Skolseg (fjorårets vinner), forfatter og kritiker