Kritikerlaget
Savage eye presse 03
«I villskapens øye», oversiktsbilde. Foto: Munchmuseet

Kunstkritikerprisen 2022

Utstillingen I villskapens øye på Munchmuseet mottar Kunstkritikerprisen 2022.

Kritikerlaget 11. mai 2023 PriserKunstNyheter

Norsk kritikerlag gratulerer Munchmuseet og kuratorene Lars Toft-Eriksen og Emil Leith Meilvang med utstillingen I villskapens øye som vinner av Kunstkritikerprisen 2022. Prisutdelingen vil skje på et senere tidspunkt.

Om prisvinneren
I villskapens øye på Munchmuseet var en sjelden utstilling i norsk målestokk. Forskningsbaserte utstillinger ved norske kunstmuseer presenterer vanligvis enten ny innsikt om en enkeltkunstner, eller tillegg til allerede etablert forskning. Med utgangspunkt i en tegning av Munch og hans opplevelse av synsforstyrrelse, brettet I villskapens øye ut et nytt og solid kunsthistorisk forankret argument om koblingen mellom symbolisme og surrealisme gjennom et imponerende antall innlånte mesterverk. Museets kurator Lars Toft Eriksen og assisterende kurator Emil Leth Meilvang demonstrerte sin faglige ekspertise samtidig som utstillingen var tilgjengelig for et bredt publikum, eksemplifisert med veggtekster av et faglig nivå man sjelden opplever på norske museer.

Etter åpningen av mange spektakulære nybygg burde man kunne forvente at innholdet lever opp til de kostbare museumsfasadene. Norske museer kan ikke utelukkende belage seg på innlånte blockbustere for å trekke publikum, men må også produsere utstillinger av ypperste klasse med utgangspunkt i egne samlinger. I et museumslandskap der en større og større del av budsjettene forflyttes fra forskning og faglig utvikling til formidling og kommunikasjon, demonstrerer I villskapens øye hvilket kvalitativt nivå det er mulig å oppnå når forskningen prioriteres.

De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2022 var:
Iver Jåks: Materialfølelse og virkekraft, Tegnerforbundet
Hannah Ryggen Triennale 2022: Unweaving the Binary Code, Kunsthall Trondheim

Om Kunstkritikerprisen
Kunstkritikerprisen ble opprettet i 2008 og deles i år ut for femtende gang. Det er medlemmene i Kritikerlagets seksjon for kunst som nominerer utstillinger og prosjekter de anser som mest betydningsfulle i året som er gått, og vinneren kåres gjennom uravstemning. Kunstkritikerprisen er utformet av billedkunstner Arne Nøst.

Prisen er tidligere tildelt: Bergen Kunsthall (2008); kunstnerduoen Elmgreen & Dragset for prosjektet The Collectors (2009) den nordiske paviljongen på Veneziabiennalen; Henie Onstad Kunstsenter (2010); Per Inge Bjørlo for hans retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter (2011); Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3, 14 for samarbeidet om to større utstillinger med kinesisk samtidskunst (2012); Munchmuseet og Nasjonalmuseet for fellesutstillingen Munch 150 (2013); Nordnorsk Kunstmuseum for utstillingen Peder Balke – Visjon og revolusjon (2014); Kari Brandtzæg for utstillingen Krigens skygge. Politisk kunst i Norge i 1914–2014 (2015); og Nasjonalmuseet, avd. Museet for samtidskunst ved kurator Ingvild Krogvig for utstillingen Stille Revolt – Norsk prosess- og konseptkunst på 70- og 80-tallet (2016); RiddoDuottarMuseat (RDM) og Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) for museumsperformancen Sámi Dáiddamusea (2017); Nathalie Hope O’Donnell for utstillingsserien Munchmuseet i bevegelse (2018); Lofoten internasjonale kunstfestival (2019); Joar Nango for Festspillutstillingen ved Bergen Kunsthall (2020) og Børre Sæthre for utstillingen The Sound of the Atom Splitting på Nitja senter for samtidskunst (2021).

Arbeidsutvalget, seksjon for kunst i Norsk kritikerlag
Tuva Mossin (leder), Eirik Zeiner-Henriksen, Abirami Logendran, Tiril Flom.