Alan Lucien Øyen sett med tre par øyne
Hør podkast fra panelsamtalen «Alan Lucien Øyen sett med tre par øyne», som fant sted under Festspillene i Bergen.
Hvordan endrer verk og kunstnerskap seg ut fra hvilken kritiker som ser?
Spørsmålet var utgangspunkt da tre kritikere fra scenekunstfeltene musikk, dans og teater under Festspillene i Bergen møttes for å diskutere The American Moth av winter guests og Alan Lucien Øyen. I og med at kritikerne er fra ulike fagfelt, synliggjorde debattmøtet ikke bare de tre kritikernes ulike syn på forestillingen, men også forskjellene mellom dansekritikk, musikkritikk og teaterkritikk. Alan Lucien Øyen har i hele sitt kunstnerskap brukt både dans, tekst, teater og musikk i sine verk. Men hvordan endrer verket seg ut fra hvilken kritiker som ser?
I panelet satt Hilde Halvorsrød (musikkritiker), Magdalene Solli (dansekritiker) og Charlotte Myrbråten (teaterkritiker). Julie Rongved Amundsen (redaktør scenekunst.no) var ordstyrer.
Panelsamtalen ble etterfulgt av en samtale mellom Amundsen og Halvorsrød, som også er vinneren av Årets kritikk.
Panelsamtalen ble arrangert av Norsk kritikerlag.
Samtalene utgjør podkasten Scenesamtaler 12, som kan høres i sin helhet her.
Scenesamtaler er en podkast fra Scenekunst.no om scenekunst og kritikken av den.