Villedende markedsføring
Går terningkast ut på dato?
I disse dager skal artist Hanne Krogh legge ut på sin årlige juleturné, og i den anledning har hun laget en reklameplakat der intet mindre enn seks «6-ere» fra ulike region- og lokalaviser løftes frem. Det har imidlertid vist seg at dette er terningkast hentet fra perioden 2010–2016, med den eldste som går helt tilbake til 2010.
– Dette er misbruk av anmeldelser og helt feilaktig markedsføring. Jeg har aldri vært borti lignende. Det er helt uhørt, sier Cathrine Krøger i Norsk kritikerlag til Moss Avis.
Daglig leder i Hanne Krogh Production og ektemann, Trygve Sundbø, er ikke enig i kritikken fra fra kritikerlaget.
– I år er det 10-årsjubileum for denne konserten med dette ensemblet. De har sikkert fått 50 seksere. Ingen har fått i nærheten så mange. Derfor har vi plukket ut noen av sekserne, sier han.
Forbrukertilsynet bemerker på sin side at å bruke gamle seksere i og for seg ikke er et problem, men at det må opplyses om det. Hvis ikke, så kan det være villedende og i strid med markedsføringsloven i følge Bente Øverli i Forbrukertilsynet.
– Det er ikke noe i veien for å bruke disse, men da må det komme tydelig fram at dette er terningkast som ble rullet for svært mange år siden, sier hun til avisen.
Les utdrag fra saken hos Media24, og saken i sin helhet kan leses i Moss avis (betalingsmur)