Dansekritikerprisen til Henriette Slorer
I år er prisvinneren en kvinnelig danser som besitter nok av både sceneutstråling og tekniske ferdigheter. Nok til å bære publikums hovedfokus gjennom en hel forestilling.
Mitt navn er Marit Strømmen og jeg vil på vegne av Seksjon for teater, musikk og dans i Norsk Kritikerlag introdusere årets prisvinner i kategorien dans. Beslutningen om hvem – den beste blant alle andre verdige kandidater – var enstemmig. En fremragende dansekunstner måtte det bli, og i år er prisvinneren en kvinnelig danser som besitter nok av både sceneutstråling og tekniske ferdigheter. Nok til å bære publikums hovedfokus gjennom en hel forestilling.
Oppsetningen hun tildeles prisen for, hadde premiere i Bergen i vår. Da var selve koreografien allerede femten år gammel. Nesten like lenge har prisvinneren virket som profesjonell danser og satt sitt personlige preg på flere av de viktigste forestillingene i norsk samtidsdans. Sin utdannelse fikk hun ved Operaens Ballettskole og Statens Ballethøgskole. Med denne bagasjen danset hun en høst i New York før hun i 1993 ble aspirant ved Nasjonalballetten. Prisvinneren frilanset som danser, koreograf og prøveleder før hun i 1996 ble ansatt som danser i kompaniet som da het Nye Carte Blanche i Bergen.
Ved Carte Blanche, der hun fremdeles arbeider, har den kvinnelige danseren, som jeg snart skal røpe navnet på, ikke «bare» vært utøver. Hun har selv vært kunstnerisk medskapende danser blant annet i forestillinger signert Ina Christel Johannessen, Jo Strømgren og Ingun Bjørnsgaard. Men det er en utenlandsk koreograf som er opphavskvinnen til forestillingen som danseren straks skal få Kritikerprisen for. Den amerikanske koreografen Amanda Millers forestilling Pretty Ugly vil aldri bli den samme etter denne spesielle danserens medvirkning. Som eneste kvinne blant fire gutter leverer hun en harmonisk og søkende, men også beintøff, selvbevisst og krevende rolletolkning.
Jeg siterer fra dansekritikeren Fredrik Rütters anmeldelse i Aftenposten 24. mai: «Hun beveger seg sterkt utfordrende i den samme overdrevne stilen som guttene med lange skritt og fremadrettet blikk. Med langt, rødt skjørt, svart gjennomsiktig topp, beksvart hår og et dramatisk uttrykk i bevegelsene, samt et utrykksfullt ansikt, er hun meget synlig i landskapet. Om det ikke skulle være nok, hun danser nærmest guddommelig.» Sitat slutt.
Hennes minneverdige innsats i nevnte forestilling avgjorde årets prisutdeling. Men det er med stor takknemlighet for mange forestillinger, der denne danseren har medvirket, at jeg står her i dag. Og annonserer at Kritikerprisen for dans 2003 går til danseren Henriette Slorer!