Erlend Hammer om Furnesviks foredrag
Erlend Hammer overvar foredraget av Eivind Furnesvik, Standard (Oslo), og har skrevet en kommentar på Kunstkritikk.
![Furnesvik](/dynamic_images/bf7197c506edce0e867ed9a28f218e8a5d52f166/1050x590/952-20160620081307000000.jpeg)
For knapt to uker siden arrangerte Kritikerlaget, AU Kunstseksjonen, foredraget Why don’t you open up a gallery in New York?. Eivind Furnesvik delte sine erfaringer som gallerist ved Standard (Oslo), og det å operere i det internasjonale kunstfeltet.
Kunstkritikks skribent Erlend Hammer var i salen, og under tittelen «Den ensomme rytter» har han gjort seg noen tanker og refleksjoner rundt foredraget.
«Historien om Standard (Oslo) er unik i norsk kunsthistorie. Det har aldri funnes et norsk galleri på dette nivået som er utviklet fra en plassering i Oslo. De to galleriene som ligger Standard (Oslo) nærmest, Gerhardsen Gerner og Peder Lund, er bygget opp etter helt andre prinsipper. Til tross for at Atle Gerhardsen opprinnelig begynte sitt prosjekt i Oslo, var det i Berlin galleriet ble etablert, før han i selskap med Gerner-familien re-etablerte seg i Norge. Og selv om gallerier som OSL Contemporary og Galleri Riis har, eller har hatt, en viss deltagelse på internasjonale kunstmesser, så er inntrykket da alltid at regionale aktører er på besøk i det internasjonale feltet. Standard (Oslo) kunne i dag like gjerne ligget i Los Angeles eller New York,» skriver Hammer.
Les saken i sin helhet her.