Gi rom for den profesjonelle kritikken
I en kronikk i Dagbladet i dag, reflekterer leder for Norsk kritikerlag Ida Habbestad, rundt diskusjonen om sponset innhold og redaksjonell omtale.
Problemstillingen ble tatt opp tidligere denne måneden, i to saker i henholdsvis VG og Dagbladet.
I en kronikk i Dagbladet i dag skriver Ida Habbestad, leder i Norsk kritikerlag, at det å kjøpe seg plass i offentligheten er ikke noe nytt, men at dette må merkes tydelig:
– Som lesere kan vi orientere oss i ulike typer av innhold, men det er avgjørende at redaksjonelt og sponset stoff er tydelig atskilt. Fordi kritikken er under press, forsterker sponset innhold et misforhold som alt er dypt problematisk. Norsk kritikerlag mener at det er et felles samfunnsansvar å se på hvordan vi kan unngå at innholdsmarkedsføring gjør rommet for fri meningsutveksling mindre.
Les kronikken i sin helhet her.