Kritikerprisen for musikk 2024–2025
Kritikerprisen for musikk 2024–2025 ble delt ut onsdag 24. september 2025. Les talen til vinneren her.

Tale ved utdelingen av Kritikerprisen for musikk 2024–2025 onsdag 24. september 2025 på Litteraturhuset i Oslo.
Ved Ola Nordal
Kjære gjester, nominerte og prisvinnere!
Jeg har fått den store æren av å dele ut Kritikerprisen for musikk for sesongen 2024–2025.
Lista over nominerte har vært litt spesiell denne gangen, for i år har to forestillinger på Den Norske Opera og Ballett vært nominert. Dette er det kunstneriske teamet bak «The Rake’s Progress», som hadde premiere 21. september 2024 og det kunstneriske teamet bak «Den lure revens eventyr» som hadde premiere 22. mars 2025. Den tredje nominerte er Det norske solistkor for «Johannespasjonen», framført under Rosendal kammermusikkfestival 10. august 2024.
Alle tre kunne vært verdige vinnere, men vi har nå måttet velge ut én. Og vinneren i år er en av de to produksjonene fra Operaen. Men før jeg avslører hvilken, vil jeg si noen ord om formuleringen «det kunstneriske teamet bak».
Gjennom denne prisens historie har det vært vanlig å trekke fram én enkelt utøver. Den aller første var mezzosopranen Eva Gustavson i 1948. Siden den gang har forholdsvis mange av vinnerne vært operasangere, for eksempel Solveig Kringlebotn, Elisabeth Nordberg-Schultz, Randi Stene, Marita Sølberg, Elisabeth Teige, og Lise Davidsen. Å lese gjennom listen over vinnere er som å få servert en oversikt over Norges fremste utøvere gjennom de siste snaut 80 årene.
Men at det nå er et «kunstnerisk team» som vinner, er ikke en nedvurdering av sangerne. Det er et vitne om en økt bevissthet og anerkjennelse hos oss kritikere – og jeg tror i samfunnet som helhet – at det er et stort og sofistikert apparat som må til for at en stjerne skal kunne skinne i rampelyset.
Men la oss nå slippe reven ut av sekken, for årets vinner er det kunstneriske teamet bak «Den lure revens eventyr».
Og i denne forestillingen er det virkelig en ny stjerne som spesielt må trekkes fram: Forestillingens omdreiningspunkt er Victoria Randem, som virkelig briljere med hele seg som den lille revefrøkna. Selv om hun i operasammenheng er ung, har hun tryggheten og kvaliteten til en av de store sangerne, både i stemmeklang og i skuespill – og ikke minst i fysisk teatralitet.
Men prisen går like mye til regissør Stefan Herheim og resten av folkene han har hatt rundt seg. For «Den lure revens eventyr» er en av disse forestillingene hvor man føler at alt er på plass: de vanvittig festlige kostymene (kreert av Doris Maria Aigner), koreografien (Beate Vollack), dramaturgien (Kai Wessler), og den bokstavelig talt eventyrlige scenografien (laget av Silke Bauer), som for øvrig inneholder noen av de mest fabelaktige rekvisittene jeg har sett.
Og så var det sangerne da; Randem har jeg allerede nevnt, men vi fikk også oppleve fremragende bidrag fra de andre. Det er en lang rolleliste, så jeg tar ikke med alle, men jeg må få trekke fram Audun Iversen, Tone Kummervold, Astrid Norstad og Alexander Nohr fra operaens stall av regulære sangere, og Ya-Chung Huang og Levente Páll fra de tilreisende gjestene.
Musikalsk leder Edward Gardner lekte seg med Operaorkesteret, som under hans ledelse virkelig har løftet seg til et glitrende godt ensemble. Vi må også trekke fram Operakoret som ledes av kormester Stephen Harris. Det er alltid et høydepunkt når de 52 sangerne gjør det trangt på scena.
Dette ble en lang liste med mennesker, og det er sikkert noen jeg har glemt. Men denne store mengden navn illustrerer hvor mye som ligger bak en vellykket operaforestilling.
Det er så deilig å være i Operaen når alt stemmer, når musikk og sang, scene og regi, virkelig klikker. Det gjør det i denne forestillingen, og derfor er «det kunstneriske teamet bak» som vinnner.
Prisen er et trykk av Steinar Hansen. Vi gratulerer!