Kritikersalong: Den gode analysen
I samarbeid med Norsk musikkforskerlag inviterer vi til debatt om den gode analysen i musikkritikk, på Ramslandsgalleriet i Stavanger den 18. april. I panelet: Solveig Grødem Sandelson (bildet), Hild Borchgrevink og Arnfinn Bø-Rygg.
Med nytt konserthus etablerer Stavanger seg som et av landets viktige sentrum for kunstmusikk. Byens orkester har gjennom mange år profilert seg gjennom å satse på tidligmusikk og moderne repertoar. I tillegg gjennomføres en rekke kulturarrangementer i konserthuset og i byen for øvrig.
En kritisk refleksjon ser på kunsten i en større offentlig sammenheng. Ideelt skaper den forbindelser mellom uttrykk som foregår både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Kritikken har også en formidlende funksjon i det den kan forklare hva som står på spill i enkelte fremførelser. Mange kritikere er også akademikere eller utøvere. De er fagpersoner med forutsetninger for å gå i dybden på kunstneriske spørsmål.
Denne salongen spør: Hva skjer med den kritiske analysen i dagens mediebilde, og hva er konsekvensen av avisenes manglende regionale dekning? Hvordan kan kritikeren skrive både for lytterne, de interesserte og for de etablerte aktørene på musikkscenen? Kort sagt: Hva er den gode analysen i en musikkritikk?
I panelet:
Solveig Grødem Sandelson, kulturredaktør i Stavanger Aftenblad
Hild Borchgrevink, kritiker i Dagsavisen og redaktør for Scenekunst.no
Arnfinn Bø-Rygg, kritiker i Stavanger Aftenblad og professor i musikk
Ordstyrer:
Ida Habbestad, kritiker i Aftenposten og redaktør for Ballade.no
Torsdag 18. april kl 16.30-18.30
Ramslandsgalleriet, Bjergsted terrasse 8 i Stavanger
Gratis adgang
Arrangør:
Norsk kritikerlag i samarbeid med Norsk musikkforskerlag
Arrangementet er støttet av Norsk kulturråd og Institusjonen Fritt Ord