Kritikerlaget
Nitja 2021 10 børre sætre webres 01
Børre Sæthre, The Sound of the Atom Splitting, Nitja senter for samtidskunst. Foto: Kunstdok / Tor Simen Ulstein

Kunstkritikerprisen 2021

Børre Sæthres utstilling The Sound of the Atom Splitting på Nitja senter for samtidskunst mottar Kunstkritikerprisen 2021.

Kritikerlaget 24. mars 2022 PriserKunstNyheter

Norsk kritikerlag gratulerer Børre Sæthre og Nitja senter for samtidskunst med utstillingen The Sound of the Atom Splitting som vinner av Kunstkritikerprisen 2021. Prisutdelingen vil skje på et senere tidspunkt.

Om prisvinneren
Børre Sæthre er kjent for sine omfattende installasjoner som ofte refererer filmhistorie, science-fiction, skeiv-kultur eller annen populærkultur. Siden hans første store installasjon på Kunstnernes Hus i 1998 markerte han seg som en av de mest sentrale kunstnerene i det norske kunstfeltet på 2000-tallet.

Med The Sound of the Atom Splitting returnerte Sæthre med sin første separatutstilling i Norge på 10 år. På poetisk vis omgjorde han Nitja senter for samtidskunst til et emosjonelt ladet univers fylt med visuelt sterke og originale referanser til det skeive miljøet på 80-tallet. Den helhetlige utstillingsarkitekturen skapte et åpent narrativ som med sine glitrende og blinkende overflater inneholdt både fest, glede, sorg og nostalgi.

De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2020 var:
Opplevelser av olje, Stavanger kunstmuseum
Voi voi, vi er på utstilling! i regi av Norske Kunstforeninger og Samisk senter for samtidskunst

Om Kunstkritikerprisen
Kunstkritikerprisen ble opprettet i 2008 og deles i år ut for fjortende gang. Det er medlemmene i Kritikerlagets seksjon for kunst som nominerer utstillinger og prosjekter de anser som mest betydningsfulle i året som er gått, og vinneren kåres gjennom uravstemning. Kunstkritikerprisen er utformet av billedkunstner Arne Nøst. Prisen er tidligere tildelt: Bergen Kunsthall (2008); kunstnerduoen Elmgreen & Dragset for prosjektet The Collectors (2009) den nordiske paviljongen på Veneziabiennalen; Henie Onstad Kunstsenter (2010); Per Inge Bjørlo for hans retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter (2011); Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3, 14 for samarbeidet om to større utstillinger med kinesisk samtidskunst (2012); Munchmuseet og Nasjonalmuseet for fellesutstillingen Munch 150 (2013); Nordnorsk Kunstmuseum for utstillingen Peder Balke – Visjon og revolusjon (2014); Kari Brandtzæg for utstillingen Krigens skygge. Politisk kunst i Norge i 1914–2014 (2015); og Nasjonalmuseet, avd. Museet for samtidskunst ved kurator Ingvild Krogvig for utstillingen Stille Revolt – Norsk prosess- og konseptkunst på 70- og 80-tallet (2016); RiddoDuottarMuseat (RDM) og Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) for museumsperformancen Sámi Dáiddamusea (2017); Nathalie Hope O’Donnell for utstillingsserien Munchmuseet i bevegelse (2018); Lofoten internasjonale kunstfestival (2019) og Joar Nango for Festspillutstillingen ved Bergen Kunsthall (2020).

Arbeidsutvalget, seksjon for kunst i Norsk kritikerlag
Eirik Zeiner-Henriksen (leder), Zofia Cielatkowska, Vilde M. Horvei, Gustav Svihus Borgersen