Kritikerlaget
Skjermbilde 2024 02 29 kl. 15.02.10
Ahmed Umar, «Glowing Phalanges», Kunstnernes Hus 2023. Foto: Uli Holz

Kunstkritikerprisen 2023

Ahmed Umars utstilling Glowing Phalanges på Kunstnernes Hus mottar Kunstkritikerprisen 2023.

Kritikerlaget 01. mars 2024 PriserKunstNyheter

Kunstseksjonen i Norsk kritikerlag gratulerer Ahmed Umar og Kunstnernes Hus med utstillingen Glowing Phalanges som vinner av Kunstkritikerprisen 2023. Tid og sted for prisutdelingen vil annonseres på et senere tidspunkt.

Om prisvinneren
I sin første store soloutstilling, Glowing Phalanges, fikk Ahmed Umar rom og ressurser til å virkelig tre fram som en kunstner i stand til å utfolde et svært ambisiøst og engasjerende prosjekt på høyeste nivå. Den omfattende og gjennomarbeidede utstillingen på Kunstnernes Hus forførte med sin medrivende historiefortelling og imponerende bearbeiding av materialer både kritikere og et høyt antall besøkende før den i september reiste videre til Bergen Kunsthall.

Med bruk av funnede objekter, skulptur, tekstil, lyd og installasjon, fikk Umar finslipt sitt mangfoldige formspråk. Hver av de 99 skulpturene som utgjorde den største delen av utstillingen er unike objekter, laget av naturmaterialer og suvenirer fra afrikanske og asiatiske land. Disse ble presentert på gipsavstøpninger av kunstnerens gestikulerende hånd, som et konseptuelt bønnekjede. Inkorporeringen av både høyrehånden og bønneperler i form av amuletter representerte en fusjon av de ulike bønnekulturene og de to grenene av islam kunstneren vokste opp mellom. I et annet rom – under et stort, glødende seil med kalligrafiske skriblerier – ble publikum introdusert til et lydlandskap som fylte rommet, der bønnerop og bylyder gikk inn i hverandre. Slik pendlet utstillingen mellom mystisisme og disiplin, det fjerne og det nære.

Med forankring i personlige opplevelser og særlig oppveksten mellom Sudan og Mekka i Saudi-Arabia, berørte Glowing Phalanges en rekke samfunnsaktuelle problemstillinger, som kroppslig autonomi og kolonialismens ringvirkninger. I den svært forseggjorte utstillingen ble de tre utstillingsrommene forvandlet til tre ulike deler av kunstnerens eget univers. Det som ble manet frem var en friksjonsfylt fortelling om identitet, tro og kulturelle verdier, i tråd med Umars øvrige kunstnerskap og aktivisme.

Utstillingen ble kuratert av Ida Kierulf i samarbeid med Anne Hilde Neset og Kristine Jærn Pilgaard.

Ahmed Umar (f. 1988, Sudan) bor og arbeider i Oslo. Han har en bachelorgrad i grafikk og en mastergrad i medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo. Umar ble i 2021 nominert til Sandefjord Kunstforenings Kunstpris, og i 2023 til Lorck Schives Kunstpris. I 2024 skal Umar stille ut på den 60. internasjonale kunstutstillingen på Veneziabiennalen, kuratert av Adriano Pedrosa. KORO har nylig kjøpt inn 15 av skulpturene fra Glowing Phalanges til det nye regjeringskvartalet, som skal stå klart i 2030.

De to andre nominerte til Kunstkritikerprisen 2023 var:

  • Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme: An echo buried deep deep down but calling still, Astrup Fearnley Museet
  • New Visions – The Henie Onstad Triennial for Photography and New Media: Henie Onstad Kunstsenter

Om Kunstkritikerprisen
Kunstkritikerprisen ble opprettet i 2008 og deles i år ut for sekstende gang. Det er medlemmene i Kritikerlagets seksjon for kunst som nominerer utstillinger og prosjekter de anser som mest betydningsfulle i året som er gått, og vinneren kåres gjennom uravstemning. Kunstkritikerprisen er utformet av billedkunstner Arne Nøst.

Prisen er tidligere tildelt: Bergen Kunsthall (2008); kunstnerduoen Elmgreen & Dragset for prosjektet The Collectors (2009) den nordiske paviljongen på Veneziabiennalen; Henie Onstad Kunstsenter (2010); Per Inge Bjørlo for hans retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter (2011); Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3, 14 for samarbeidet om to større utstillinger med kinesisk samtidskunst (2012); Munchmuseet og Nasjonalmuseet for fellesutstillingen Munch 150 (2013); Nordnorsk Kunstmuseum for utstillingen Peder Balke – Visjon og revolusjon (2014); Kari Brandtzæg for utstillingen Krigens skygge. Politisk kunst i Norge i 1914–2014 (2015); Nasjonalmuseet, avd. Museet for samtidskunst ved kurator Ingvild Krogvig for utstillingen Stille Revolt – Norsk prosess- og konseptkunst på 70- og 80-tallet (2016); RiddoDuottarMuseat (RDM) og Nordnorsk Kunstmuseum (NNKM) for museumsperformancen Sámi Dáiddamusea (2017); Nathalie Hope O’Donnell for utstillingsserien Munchmuseet i bevegelse (2018); Lofoten internasjonale kunstfestival (2019); Joar Nango for Festspillutstillingen ved Bergen Kunsthall (2020); Børre Sæthre for utstillingen The Sound of the Atom Splitting på Nitja senter for samtidskunst (2021) og Munchmuseet for utstillingen I villskapens øye (2022).

Arbeidsutvalget for Norsk kritikerlag, seksjon for kunstkritikk består av:
Tuva Mossin (leder), Abirami Logendran, Eirik Zeiner-Henriksen og Tiril Flom.