Maktstrategier i skyggen av 11. september
I Zagreb og Dubrovnik har 93 kunstkritikere fra 36 land vært samlet til verdenskongress for det internasjonale kunstkritikerforbundet, AICA, Association internationale des critiques d?art.
Kongressen fant sted 30. september til 9.oktober, få uker etter terrorangrepene i USA, og disse ga et spesielt perspektiv på diskusjonen omkring hovedtemaet «Strategies of Power». Fra Norge møtte Anne Schäffer som delegat og Dag Solhjell som foredragsholder.
«Strategies of Power» maktstrategier, var tema på årets AICA kongress i Zagreb Etter 11. september var temaet langt mer aktuelt enn arrangørene hadde tenkt. Det understreket også Kim Levine fra New York, president i den internasjonale kunstkritikerorgansisajonen , i sin åpningstale: 11. september er blitt et tidskille. Alt vil fra nå av dreie seg om før og etter denne datoen, sa Levine på kongressen som samlet 93 deltakere fra 36 land. Ca. en tredjedel av forrige års kongress i London. Flere av foredragsholdere kom da heller ikke , som direkte følge av terroren.
Museum
I et ellers innholdsrikt og knirkefritt arrangement, praktfullt lokalisert i Mirmara-museet midt i Zagreb, diskuterte vi kunststrategier, maktstrukturer og veier å gå for kunstkritikken i et nytt årtusen – tre dager til ende. Men diskusjonene dreiet hele tiden rundt hendelsene og reaksjonene på 11. september.
Hver dag hadde et undertema som ble diskutert i et hovedforedrag og en rekke kortere innlegg; The Legacy of Modernism and the Imperative of Modernity, Institutional Frameworks, og Sexuality and Power.
Arrangørene; Leonida Kowac, ansvarlig for hovedtema, Berislav Valusek, leder for AICA , Kroatia, og Jadranka Vinterhalter hadde lagt opp et innholdsrikt program, som foruten kongressen og den 3-dager lange post-kongressturen til Dubrovnik, også inkluderte besøk på utstillinger og museer. Goethe instituttet i Zagreb inviterte til et møte med hovedkurator for Documenta i Kassel 2002, Okwui Enwezor. Han snakket om Museums/Exhibitions and the Cultural Logic of Globalisation, og svarte på spørsmål fra publikum om innhold og profil for neste års Documenta.
Kroatisk
På programmet sto også en dobbelt åpning av To Tell a Story, en utstilling av kroatisk samtidskunst, på Gliptoteka HAZU og i Museet for Moderne Kunst i Zagreb. Utstillinger som bød på gjensyn med Renata Poljaks video Jump (2000), og Dalibor Martinis interaktive installasjon Coma (1997). Martini åpnet dagen etter separatutstillingen From Binary Series i et gammelt pakkhus nær stasjonen i Zagreb.
Solhjell
På årets AICA ?kongress deltok undertegnede og kunstsoiolog Dag Solhjell fra Norge. Solhjell holdt et engasjert innlegg/papers som vakte stor interesse. Foredraget kom under temaet «Institutional Frameworks» og tittelen var Kitch betwen cultural order and disorder. Solhjell diskuterte Odd Nerdrums kitch-begrep og det symbolske maktspillet kunstneren rokket ved da han erklærte seg som en kitch-maler og ikke kunstner.
The Legacy og Modernism and the Imperative of Modernity ? var tema første dag, innledet med et strekt og engasjert foredrag av Bojana Pejic, kunsteoretiker og frilans-kurator fra Beograd, med adresse Berlin siden 1991. Hun presenterte kunstneren Sanja Ivekovic fra Zagrev og hennes arbeid Lady Rosa of Luxembourg, laget til den siste Documenta. Et arbeid som vakte meget sterke reaksjoner.
Hovedtemaet Strategies of Power fikk en ekstra tyngde sett på bakgrunn av området vi befant oss i. Et krigsherjet område i Europa ? som allerede nå nyhetsmessig befinner seg langt nede på rangstigen, sammenlignet med terroren mot USA. Og som Pejic sa, ingen leter etter krigsforbryterne som befinner seg rett over grensen her. Selv om de har like mange liv på samvittigheten som Osama bin Laden.
Alti Kuusamo, Finland, Brandon Taylor Storbritannia, og Liam Kelly, Nord-Irland, Thina Garavi, Iran og de 31 andre foredragsholdere får sine innlegg publisert i et spesialnummer av det kroatiske kunstmagasinet Zivot umjetnosti.
Magasinet kan bestilles via AICA Kroatia, e-post: msu@msu.tel.hr
Afrika
Neste års AICA kongress er lagt til Abidjan , Elfenbenskysten i Afrika. Der kom Yacouba Konate fra, og hans innlegg Instutional Frameworks of Visual Arts in Africa borget for et interessant møte med en annen kultursfære på neste års AICA kongress.
Etter tre dager spekket med kunst, diskusjoner og hyggelige møter med kolleger, reiste undertegnede hjem, mens ca. halvparten av deltakerne reiste videre til nye utstillinger og opplevelser i Dubrovnik. Deriblant annet et møte med den tidligere lederen for Documenta, i Kassel, Catherine David.