Mariann Enge tar over Kunstkritikk
Tidligere denne uken ble det offentliggjort at Mariann Enge blir ny ansvarlig redaktør for Kunstkritikk.
I en pressemelding fra Kunstkritikk annonseres nå nyheten om at Mariann Enge tar over som ansvarlig redaktør for Kunstkritikk. Enge er ansatt i en åremålsstilling på fire år, og med dette blir hun også nettidsskriftets første kvinnelige ansvarlige redaktør.
– Målet er at Kunstkritikk skal være et tidsskrift som kunst- og kulturinteresserte føler at de bare må følge med på, fordi det stadig kommer spennende, interessante, viktige og horisontutvidende tekster, sier Mariann Enge i pressemeldingen.
Enge har vært tilknyttet Kunstkritikk siden 2009, først som konstituert redaktør i en periode på seks måneder, deretter som redaksjonssekretær, før hun igjen inntok rollen som konstituert redaktør i februar i år da åremålsperioden til tidligere redaktør Jonas Ekeberg gikk ut. Mariann Enge (f. 1971 i Tønsberg) er utdannet litteraturviter. Mellom 2002-2008 var hun poesianmelder i Aftenposten og arbeidet som skribent og redaktør i ulike nordiske nettidsskrifter for litteratur.
Bente Riise, styreleder i Stiftelsen Kunstkritikk, vektlegger Enges erfaring med tidsskriftet:
– I utlysningen hadde vi en lang liste med hva vi søkte etter, alt fra kunstfaglig kompetanse, redaksjonell erfaring, kunnskap om administrasjon og ledelse, og evne til å styre økonomi og drift. Mariann er i utgangspunktet litterat, men har jobbet lenge med kunstkritikk. Hun kjenner driften av Kunstkritikk inn og ut, og hun har vært konstituert redaktør flere ganger. Prosessen har tatt tid, og vi har gjort mange avveininger fram og tilbake om hvem og hva som ville være best for tidsskriftet. Vi har også snakket med flere potensielle kandidater enn de som søkte stillingen. Så kom korona-pandemien, som forsinket oss enda mer. Vi kom til slutt fram til at vi satser på Mariann nå, også for å ha en viss stabilitet framover, sier Bente Riise.
Mariann Enge sier hun er glad for tilliten og ser frem til å jobbe dedikert med å videreutvikle Kunstkritikk, i samarbeid med den øvrige redaksjonen og skribentene.
– Vi har en viktig oppgave fremover med å bidra til å sikre samtidskunsten en kritisk mottakelse på et kvalitativt høyt nivå. Ettersom dagsavisene kutter kritikken og kunstjournalistikken, blir det å arbeide for å opprettholde en offentlig samtale om kunsten stadig mer presserende. Vi lever i det hele tatt i en spesiell tid nå – en krisetid, en brytningstid – og jeg tenker at Kunstkritikk kan spille en viktig rolle ved å ha oppmerksomhet på hvordan det berører kunsten og kunstfeltet, sier Enge.
– Det at vi er et nordisk-internasjonalt tidsskrift med redaksjoner i de tre skandinaviske hovedstedene gir oss en unik posisjon. Interessen for den internasjonale, engelskspråklige utgaven vår er stadig økende, så det er en viktig prioritering for oss å sikre den videre driften av Kunstkritikk International. Jeg mener samarbeid og dialog på tvers av landegrenser er viktigere enn på lenge, både generelt og for kunstfeltet. De fleste utfordringene vi står overfor lokalt, er også globale utfordringer.
Over sommeren vil Kunstkritikk også utlyse en ny redaktørstilling, som skal følge det norske kunstfeltet tett. I stedet for å søke etter en ny redaksjonssekretær, kommer tidsskriftet til å gå for en modell med to fulltids redaktører i Oslo – ansvarlig redaktør og norsk redaktør – i tillegg til svensk og dansk redaktør