Kritikerlaget
Det norske solistkor og ensemble allegria, dirigent grete pedersen. oslo domkirke 12. mars 2021. (foto  skjermdump trippel m)
Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria, dirigent Grete Pedersen. Oslo Domkirke. Foto: skjermdump Trippel M)

Musikkkritikerprisen 2020–2022

Musikkkritikerprisen 2020–2022 ble delt ut 5. oktober 2022. Les talen til vinneren her.

Kritikerlaget 05. oktober 2022 PriserMusikkNyheter

Tale ved utdelingen av Musikkritikerprisen 2020–2022 5. oktober på Litteraturhuset i Oslo

Ved Aksel Dalmo Tollåli

Kjære gjester, prisvinnere og nominerte!

Jeg har fått den store æren av å dele ut Kritikerprisen for musikk for sesongene 2020–2021 og 2021–2022.

De nominerte til pris var dirigent Halldis Rønning for Tosca ved Operaen i Kristiansund, med premiere 4. februar 2022, og kunstnerisk team, Cirka Teater og komponist Ståle Storløkken for konsertproduksjonen DRIV med premiere 24. september 2021 på Trondheim Kammermusikkfestival. Men prisen går til Det norske Solistkor, Ensemble Allegria, dirigent Grete Pedersen og komponist Bent Sørensen for sin fremføring av Sørensens Matteuspasjon i Oslo domkirke 27. mars 2022, under Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival.

Årets pris omfatter to år, fra høsten 2020 til våren 2022, en mildt sagt turbulent tid i norsk og internasjonalt kultur- og musikkliv. Til tross for nedstengning og store begrensninger på publikumsantall, har det likevel blitt gjennomført konserter og fremføringer, i mange ulike formater. Årets vinner er ett av mange eksempler på nettopp dette. Det fikk sin urfremføring under Kirkemusikkfestivalen våren 2021, som del av et heldigitalt program, strømmet på nett og sendt i radio og fjernsyn. Verket ble igjen fremført, med de samme utøverne, på årets festival.

Grete Pedersen, kunstnerisk leder for Det Norske Solistkor og dirigent under Sørensens Matteuspasjon, fikk sist Musikkritikerprisen i 2010. Det var også for sitt arbeid med Solistkoret og for en konsert under Kirkemusikkfestivalen. I sin tid som kunstnerisk leder har hun løftet Solistkoret til et internasjonalt toppensemble. På tvers av stilepoker synger de med en enorm uttrykksvilje og musikalsk intensitet, og utgjør i dag, mer enn noen gang, spydspissen i norsk korsang. Her må også nevnes de fire solistene under Matteuspasjonen, alle hentet fra Solistkorets rekker: Ditte Marie Bræin, Mari Askvik, Øystein Stensheim og Halvor Festervoll Melien. Ensemble Allegria har også markert seg som ett av Norges mest spennende kammerorkestre, spesielt gjennom sine samarbeid med Solistkoret. Ensemblet, under kunstnerisk ledelse av Maria Angelika Carlsen, viser en enorm bredde og fleksibilitet i sitt repertoar og i sin tilnærming til det.

Pasjonsfortellingen, fortellingen om Jesu lidelse og død, har lenge spilt en sentral rolle i vestlig kunstmusikk. Denne fortellingen finnes også i Sørensens Matteuspasjon. Likevel favner verket bredere enn bare Matteusevangeliet. Bibeltekstene utgjør fortsatt en ramme for verket, men i teksten, kuratert av Jakob Holtze, spiller også lyrikere som Anna Akhmatova, Edith Södergran og Emily Dickinson en vesentlig rolle. Når andre, kontrasterende stemmer også får slippe til – ofte med sårt tiltrengt lys og håp – gjøres lidelsen i verket større og mer altomfattende.

Sørensens pasjon, som så mye annet av hans musikk, snakker med innestemme. Musikken har en gjennomsiktighet ved seg, som om den gjennomlyses fra flere sider samtidig. Selv om pasjonen er fylt av smerte, er det ikke en smerte som ropes ut, men uttrykkes med lavmælt, innadvendt intensitet. Like fullt er det også en skjønnhet i musikken, og det er også derfor verket gjør så sterkt inntrykk: Både hos kor og orkester omgjøres lidelsen til noe smertelig vakkert.

Det er derfor med stor glede at jeg vil be Ingvild Skaatan, daglig leder i Det Norske Solistkor, om å komme frem for å motta Kritikerprisen for musikk for 2020–2021 og 2021–2022. Prisen er et trykk av Tom Gundersen. Gratulerer!