Kritikerprisen for musikk 2023–2024
Kritikerprisen for musikk 2023–2024 ble delt ut mandag 23. september 2024. Les talen til vinneren her.
Tale ved utdelingen av Kritikerprisen for musikk 2023–2024 mandag 23. september 2024 på Litteraturhuset i Oslo
Ved Aksel Dalmo Tollåli
Kjære gjester, nominerte og prisvinnere!
Jeg har fått den store æren av å dele ut Kritikerprisen i musikk for sesongen 2023–2024.
De nominerte til årets pris var kunstnerisk team og utøvere i Francis Poulencs Karmelittsøstrene ved Den Norske Opera og Ballett, med premiere 12. april, og kunstnerisk team og utøvere i Flaggermusen av Johann Strauss d.y., produsert av Bergen Nasjonale Opera i samarbeid med Den Nationale Scene, Musikkselskapet Harmonien og Edvard Grieg-korene, med premiere 9. mars. Men prisen går til Bergen Filharmoniske Orkester, Edward Gardner, kor, solister og Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester for Mahlers åttende – Avslutningskonsert og avskjed for Edward Gardner, med premiere 4. juni 2024 i Grieghallen på Festspillene i Bergen.
Årets pris går til en på alle mulige vis enorm fremførelse. Mahlers åttende symfoni krever et svimlende antall musikere, både i det enorme orkesteret og i de enda større korene, pluss åtte sangsolister. Symfonien, som varer i godt og vel en time og tjue minutter, åpner med den latinske pinsesalmen «Veni creator spiritus» («Kom Hellig Ånd med skapermakt» i norsk gjendiktning), og fortsetter med sluttscenen fra Goethes «Faust, del II», hvor Fausts sjel stiger inn i himmelen, mens engler og helgener, kirkefedre og jomfru Maria synger om livet, synden og tilgivelsen.
«En symfoni må være som verden; den må inneholde alt,» skal Mahler ha sagt til en komponistkollega, og hans åttende symfoni er kanskje den som uttrykker dette aller mest eksplisitt.
Den er en enorm oppgave å gi seg i kast med, musikalsk og ikke minst logistisk. I Bergen medvirket Bergen Filharmoniske Orkester og musikere fra Bergen Filharmoniske Ungdomsorkester, Georgia Boy Choir, Edvard Grieg Guttekor og Jentekor, Operakoret ved Den Norske Opera og Ballett, Collegium Musicums kor, Edvard Grieg Kor og Bergen Filharmoniske Kor, alt under ledelse av kormester Håkon Matti Skrede og dirigent Edward Gardner. I tillegg kommer solistene Emma Bell, Marita Sølberg, Mari Eriksmoen, Stefanie Irányi, Jess Dandy, David Butt Philip, Yngve Søberg og John Relyea. Under de to fremførelsene var nesten 450 utøvere i sving i Grieghallen.
Det er vanskelig å komme utenom dirigent Edward Gardner når man snakker om denne konserten. Som konserttittelen avslører, var dette Gardners avskjed som Harmoniens sjefdirigent, etter ni år ved roret. Det at han kan avslutte sin tid i Bergen med et verk og en fremførelse av dette kaliberet – både hva gjelder størrelse og kompleksitet – sier sitt om hva han og orkesteret har klart å skape sammen. Det skal også nevnes at Gardner ble utnevnt til Harmoniens æresdirigent under denne konserten.
Det er nettopp de store verkene som preger Gardners tid i Bergen, med fremføringer og innspillinger av blant annet Wagners Parsifal, Schönbergs enorme Gurrelieder og Brittens Peter Grimes. Disse verkene sier noe om Gardners betydning for Bergen som korby. Det er på ingen måte alle forunt å ha de nødvendige kreftene til disposisjon i sitt eget nærmiljø, men det er noe man har klart i Bergen, med Edvard Grieg Kor, Bergen Filharmoniske Kor, Collegium Musicums Kor og Edvard Grieg respektive Gutte- og Jentekor, for igjen å nevne bergenskorene som var med og sang Mahlers åttende.
Men mer enn et storslått punktum for Gardners ni år i Bergen, var dette også en virkelig god fremførelse av Mahlers åttende symfoni. Dirigent, orkester og sangere utviste et enormt overskudd og overblikk, og med det en enorm musikalitet og evne til samklang og samspill. Det hele var praktfullt balansert, fra det kammermusikalsk lavmælte og konsentrerte, til de ekstatiske utbruddene som man skulle tro fortsatt runger veggimellom i Grieghallen.
Det er derfor med stor glede at jeg vil be administrerende direktør for Musikkselskapet Harmonien Bernt E. Bauge og kormester for Bergen Filharmoniske Kor Håkon Matti Skrede om å komme frem for å motta Kritikerprisen for musikk for sesongen 2023–2024. Prisen er et trykk av Øyvind Torseter. Gratulerer!