Torsdag 26. september ble musikkritikerprisen delt ut. Les tale til vinneren her.

Kritikerlaget 26. september 2019 PriserMusikkNyheter
Musikk nils henrik asheim  foto stavanger konserthus
Nils Henrik Asheim. Foto: Stavanger konserthus

Tale ved utdelingen av Musikkritikerprisen 2018/2019
Litteraturhuset i Oslo 26.9.2019
Ved Magnus Andersson

Sisu perkusjonsensemble var nominert til Kritikerprisen for musikk for konserten SISU: Xenakis og Grenager på Sentralen under Ultimafestivalen. Den andre nominasjonen gikk til Barokksolistene for forestillingen Dido og Aeneas, på Den Norske Opera og Ballett.

17. november ble Olivier Messiaens samlede orgelverk fremført i Stavanger konserthus under tittelen «Messiaen Complete». Konserten varte i ni timer. Med en klangverden som allerede kan virke påtrengende i små mengder, risikerte dette å bli en katastrofeversjon av langsom-tv. Det var imidlertid ikke bare et stort publikum som fant veien til Stavanger, men også noen av verdens beste organister. Mange av disse hadde direkte kontakt med komponisten. Tolkningene belyste dermed hvem Messiaen er som komponist på en måte som selv de store verdensmetropolene sjelden får være vitne til.

Jeg må si at det var litt av en prøvelse å gi seg i kast med å lytte til «Messiaen Complete», selv for en kritiker med mye lytteerfaring. Men da jeg slapp forventningen om at musikken må ha en progresjon, da jeg begynte å akseptere at øyeblikket er den eneste tiden der musikken klinger, da tror jeg at jeg erfarte noe av den evigheten som Messiaen var så opptatt av.

Konserthuset i Stavanger har et usedvanlig ambisiøst konserthusorgel i hovedsalen, Fartein Valen-salen, og Messiaen Complete må sies å være deres mest ambisiøse konsertprosjekt. Konserten lignet ikke på noe annet jeg har vært på. Selv hørte jeg store deler av konserten i hengekøye samt på en stor og flat saccosekk i flerbrukssalen Zetlitz i Stavanger konserthus. Det fantes også andre måter å oppleve konserten på, som å spasere eller å delta i en yogaklasse.

Etterklangen i Fartein Valen-salen er egentlig for tørr for å gestalte Messiaens musikk slik vi er vant til å høre den, men dette gjorde også at flere detaljer ved orgelmusikken kunne klinge tydeligere enn i en større akustikk. I Zetlitz-salen ble musikken spilt på et høyttalersystem satt opp av Thom Johansen fra Notam. Lydgestaltningen forente illusjonen av etterklang fra Messiaens egen Trinité-kirke og klarheten i Fartein Valen-salen.

Konserten fikk mye av sin identitet fra Boya Bøckmans visuelle live-design av konserten. I Fartein Valen-salen brukte han teaterrøyk for å tegne med lyset i rommet, og på orgelet og bakveggen ble det projisert abstrakte bilder, ild, bybilder eller kanskje polarlandskap. Det var både en slags levende formanalyse av verkene og en estetisk tiltalende og levende dialog med musikken gjennom de ni timene konserten varte.

Messiaen Complete inneholdt også et kunstprosjekt med elever ved Kunstskolen i Rogaland samt en installasjon der du kunne høre og lære om fuglesangen som Messiaen var så opptatt av. Da det dessuten var et forskerseminar om morgenen samme dag, i regi av Universitetet i Stavanger, så ble dette en lang og innholdsrik dag.
Prosjektet involverte mange, men det er hjernen og den drivende kraften bak prosjektet som får ta imot prisen.

Kritikerprisen for musikk i 2018/2019 går til Nils Henrik Asheim for hans ledelse av prosjektet Messiaen Complete. Kjære Nils Henrik, du kunne sikkert fått den et annet år for et av dine underfundige skråblikk på musikk gjennom improvisasjon, for din uredde bevegelse mellom sjangre eller fordi du er en fremragende organist som selv deltok på Messiaen Complete gjennom å spille Livre d´orgue, som må være noe av det vanskeligste som finnes å studere inn. Men i år får du altså prisen for å være initiativtaker til, og den drivende kraften, som gjennomførte dette storslåtte konsertkonseptet. Musikkritikerprisen har tidligere gått til regissører, men aldri tidligere til kunstnerisk ledelse av dette slaget. I programmet lot du Messiaen og alle de andre ta plass foran deg, ja, du var å gjenfinne sist i programmet med små bokstaver. Her og nå har du imidlertid ikke noe valg. Rampelyset, et trykk av Øyvind Torseter og Kritikerprisen for musikk 2018/2019 går til deg, Nils Henrik Asheim. Gratulerer!