Musikkritikerprisen 2019/2020

Torsdag 17. september ble musikkritikerprisen delt ut. Les tale til vinneren her.

Kritikerlaget 17. september 2020 PriserMusikkNyheter

Tale ved utdelingen av Musikkritikerprisen 2019/2020
Litteraturhuset i Oslo 17.9.2020

Ved Magnus Andersson

Opera di Setra ble nominert til Musikkritikerprisen 2019/2020 for forestillingen Den glade enke, med premiere 5. juli 2019 på Svarthammerlia i Tylldalen. Cikada var også nominerte for jubileumskonserten Cikada 30!, 23. november 2019 på Sentralen i Oslo. Årets pris går imidlertid til to kunstnere og en institusjon.

14. november i fjor ble Rolf Guptas stort anlagte oratorium Jordens sang urfremført i Kilden i Kristiansand. Verket ble en suksess både kunstnerisk og for publikum, og en del av årets musikkritikerpris går til Kristiansand Symfoniorkester for deres dristige programmering. Kristiansand Symfoniorkester, dere fylte 100 år forrige sesong, og en av de to jubileumskonsertene brukte dere til å se fremover i tid gjennom bestillingen av Guptas timelange verk. Gupta har ikke samme meritter som komponist som han har som dirigent, så det måtte ligge mye mot bak at dere ga ham oppdraget. Ressursene som krevdes for å gjennomføre verket var store. I tillegg til stort orkester involverte verket Frikirkens kammerkor, Kilden vokalensemble, Domkirkens guttekor, Kristiansand operakor samt solistene Lydia Mahnkopf og Florian Almedal Sillitoe. Bestillingen av Jordens sang er et forbilledlig eksempel på hvordan det er mulig å legge til rette for at den symfoniske kunsten skal fornyes, og attpåtil med et verk som traff publikum, som kvitterte med stående ovasjoner.

Foran orkestret sto Peter Szilvay, og det er ikke første gang du leder et samtidsmusikkprosjekt. Peter Szilvay, din innsats for norsk musikkliv er utrettelig, med innspillinger og urfremføringer. Men du dirigerer også de store romantiske formatene, noe som kom godt med når det sto om å tegne de lange spennene i Jordens sang. Samtidig behersket du det intrikate samspillet mellom de forskjellige karakterene, og til og med stilene, som Gupta brukte i verket sitt. Du fikk dessuten med deg amatører og profesjonelle til å trekke i samme retning. Når du urfremførte Jordens sang var det som om verket allerede hadde en tolkningshistorie. Fremføringen hadde ikke karakter av urfremføringens søken etter grunnleggende karakter, men du fikk verket å klinge med et liv som om du tok stilling til tolkningsspørsmål som mange andre foran deg allerede har stilt og prøvd å svare på.

Rolf Gupta, du har fått Musikkritikerprisen i 2005/2006, da som landets kanskje mest fargerike dirigent. Men du har så mye å si som komponist at det vil være en gave til musikknorge også om du skulle velge å komponere på heltid. Jordens sang er et intelligent innlegg i miljødebatten som maner til ettertanke. Ikke minst er det et fascinerende stykke komposisjonsarbeid, der du refererer til Haydn, Beethoven, Bhagavadgita, indisk konnakol og Mahler, for bare å nevne noe. Dette vever du sammen til et dramatisk hele mer preget av Gupta enn forbildene. Du legger ut verket i et stort spenn der du gir nok tid til materialet før du går videre, og på veien møter vi både en stor rikdom av sanselig skjønne klanger og skrikende dissonanser. La oss håpe at Musikkritikerprisen bidrar til at Jordens sang blir et verk på standardrepertoaret, som med sin tematiske åpenhet kan mane til ettertanke om fortid og fremtid, og som ikke minst fornyer norsk symfonisk kunst.

Kjære Kristiansand symfoniorkester, Peter Szilvay og Rolf Gupta, takk for at dere la til rette for at Jordens sang fikk se dagens lys, og gratulerer med Musikkritikerprisen 2019/2020.