Nominasjoner til Kunstkritikerprisen 2020
De nominerte til Kunstkritikerprisen 2020 er i dag offentliggjort. Se hvem det er her.
Norsk kritikerlag offentliggjør med dette de tre nominerte utstillingene til Kunstkritikerprisen for året 2020:
Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš, Henie Onstad Kunstsenter, Bærum
Ida Ekblad, Slice of the Inaccessible, galleri Peder Lund, Oslo
Joar Nango, Festspillutstillingen 2020, Bergen Kunsthall
Våren 2021 utdeles Kunstkritikerprisen for trettende gang. Det er medlemmene i Seksjon for kunst som kårer prisvinneren gjennom uravstemning. Prisen er utformet av billedkunstner Arne Nøst. Tidspunkt og sted for prisutdelingen vil bli offentliggjort senere.
BEGRUNNELSER FOR NOMINASJONENE
Nils-Aslak Valkepää / Áillohaš
Henie Onstad Kunstsenter
Kuratert av Geir Tore Holm og Lars Mørch Finborud,
i samarbeid med Lise Dahl og Jérémie Michael McGowan (NNKM)
23. oktober 2020–2. mai 2021
Den store presentasjonen av Nils-Aslak Valkeapää / Áillohaš (1943–2001) på Henie Onstad Kunstsenter omsluttes av to lydverk. I den ene enden av utstillingssalene høres det timeslange Goase dušše (Fuglesymfonien), en varsom fremstilling av nordområdenes delikate økosystem, med feltopptak Valkeapää har gjort av dryppende smeltevann, travle fuglefjell og reinsdyr på sommerbeite. I den andre enden presenteres Beaivi Áhčážan (Solen, min far). Her joiker Valkeapää om menneskene som befolker dette landskapet, mens gruppefotografier og portretter fra etnologiske arkiver, projiseres på veggene. Dette engasjementet for natur og folk er et gjennomgående tema i utstillingen, som dessuten består av malerier, fotografi, poesi, musikk og arbeid med kunstnerbøker. I tillegg kommer den solide katalogen som diskuterer Valkeapääs mangfoldige kunstnerskap, og hans kraft til å representere samisk kultur, på godt og på vondt.
Ida Ekblad
Slice of the Inaccessible
Peder Lund
14. november 2020–13. februar 2021
Ida Ekblad har opptrådt som et eklektisk energifelt i norsk kunst, fra hun kuraterte den viltre og epokedefinerende utstillingen With Us Against Reality Or Against Us! i 2005. Siden da har hun gitt den frie omgangen med materialer og remedier et ansikt i ung norsk kunst – fra malerier laget på liggende lerreter med handlevogner som «pensler» til Isa Genzken-inspirerte skulpturer og assemblasjer av skrot hun har funnet gatelangs.
Maleriene Ekblad viste på Peder Lund under tittelen Slice of the Inaccessible er utført med en blanding av koloristisk finesse og en grov og autoritativ behandling av stoffet som avkrevde betrakteren oppmerksomhet. Oljefargen er påført i tjukke strøk, malingen skaper et tredimensjonalt landskap – en relieffaktig, keramisk utseende overflate hvor fargen formelig kjemper mot tyngdekraften. Den «heftig» rennende malingen er noe vi ellers forbinder med klassisk ekspresjonistisk maleri, i sin tid et tegn på et fritt sinn, og nærmest i seg selv en garantist for innhold. Her var effekten parodiert og skulpturert i tjukk maling. Resultatet var tvetydig dekorativt og konfronterende – både vittig og gravalvorlig, som et vitne om kunstnerens og kunstens kamp med stoffet og kaoset i verden omkring.
Joar Nango
Festspillutstillingen 2020
Bergen Kunsthall
4. september–6. november 2020
Joar Nango er opprinnelig utdannet arkitekt og hans utstillinger fungerer som laboratorier for en undersøkende praksis preget av fleksibilitet, pragmatisme og tilpassing til naturen, inspirert av erfaringer og tradisjoner fra kunstnerens bakgrunn i Nord-Norge.
Festspillutstillingen i Bergen Kunsthall i 2020 er ikke bare viktig med tanke på representasjon av samisk kunst ved norske kunstinstitusjoner, den skiller seg også betydelig ut fra tidligere Festspillutstillinger. Arbeidsfellesskapet settes høyere enn det enslige kunstnergeniet, og objektene i utstillingen følger en ikke-hierarkisk orden som bryter ned etablerte estetiske og sosiale hierarkier. Her kan vi se resultatet av at håndverkere, kunstnere, forskere og kunsthistorikere virker sammen. Utstillingen mestrer å være både høytidelig på en nærmest sakral måte, og samtidig svært avslappet i bruken av utstillingsrommet. Foruten publikums mulighet til å samhandle med objektene, som det mobile biblioteket av samiske arkitekturbøker, kunne utstillingen også tilby sanselige erfaringer som lukt, lys, lyd og bilder. Utstillingen er en sterk estetisk opplevelse, men gir også en unik mulighet til å dykke dypt ned i samisk kultur- og arkitekturhistorie.
Arbeidsutvalget, seksjon for kunst i Norsk kritikerlag:
Andreas Breivik (leder), Gustav Svihus Borgersen, Arve Rød og Lena Trydal