Kritikerlaget

Nominerte til Kunstkritikerprisen 2023

Utstillingene som er nominert til Kunstkritikerprisen for året 2023 er offentliggjort.

Kritikerlaget 07. februar 2024 PriserKunstNyheter
Siste bilde.001
Ahmed Umar, «Glowing Phalanges», Kunstnernes hus. Foto: Kunstnernes hus. «New Visions», installasjonsfoto, Henie Onstad Kunstsenter. Foto: Øystein Thorvaldsen. Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme, «An echo buried deep deep down but calling still», Astrup Fearnley Museet. Foto: Astrup Fearnley Museet.

Norsk kritikerlag offentliggjør med dette de tre nominerte utstillingene til Kunstkritikerprisen for året 2023:

  • Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme: An echo buried deep deep down but calling still, Astrup Fearnley Museet
  • Ahmed Umar: Glowing Phalanges, Kunstnernes Hus
  • New Visions – The Henie Onstad Triennial for Photography and New Media, Henie Onstad Kunstsenter

Våren 2024 utdeles kunstkritikernes egen pris for sekstende gang. Det er medlemmene i Seksjon for kunst som kårer prisvinneren gjennom uravstemning. Prisen er utformet av billedkunstner Arne Nøst. Tidspunkt og sted for prisutdelingen vil bli offentliggjort senere.

BEGRUNNELSE FOR NOMINASJONENE

Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme: An echo buried deep deep down but calling still
Astrup Fearnley Museet, Oslo

Kuratert av Solveig Øvstebø
10. mars – 28. mai 2023

Den palestinske kunstnerduoen Basel Abbas og Ruanne Abou-Rahme har i en årrekke hatt utstillinger ved ledende institusjoner og biennaler internasjonalt. På Astrup Fearnley Museet, i utstillingen An echo buried deep deep down but calling still, ble sentrale verk fra 2007 og frem til i dag for første gang vist i samlet form.

Gjennom videoverk og installasjoner tar kunstnerne for seg politisk betente temaer som følger palestinske identiteter og situasjoner, men heller enn å være direkte argumentative er verkene poetiske og komplekse. Samtidig som utstillingen skildrer traumer og smerte knyttet til den systematiske undertrykkelsens frarøvelse av landområder, kultur og identitet, fremhever verkene også hvordan felles motstand fører til et livsnødvendig samhold.

Den omfattende videoinstallasjonen May amnesia never kiss us on the mouth (2013-) fyller på imponerende vis museets hovedsal med videoprojeksjoner som kombinerer egenfilmede og funnede videoer av dansende og syngende mennesker fra Irak, Palestina, Syria og Jemen. En forseggjort klipping med lag av bilder, repetisjoner, inverterte farger, tekstfragmenter og et energisk lydbilde skapte en oppslukende og emosjonell opplevelse av levde erfaringer. Andre, mer skulpturelle installasjoner, består av funnede bilder og materialer, som neolittiske masker fra området og fortellinger om hvordan tidligere landsbyer i Palestina og Syria kan spores gjennom plantene som vokser der. Astrup Fearnley Museet har under direktør Solveig Øvstebøs ledelse fått en økt grad av ambisiøsitet, med samtidskunstutstillinger på et internasjonalt høyt nivå, noe An echo buried deep deep down but calling still er det hittil fremste eksempelet på.

Ahmed Umar: Glowing Phalanges
Kunstnernes Hus, Oslo

Kuratert av Ida Kierulf i samarbeid med Anne Hilde Neset og Kristine Jærn Pilgaard
17. februar – 16. april 2023

I sin første store soloutstilling, Glowing Phalanges, fikk Ahmed Umar vist seg fram som materialbasert kunstner og historieforteller. Denne kritikerroste utstillingen ble først vist på Kunstnernes Hus i Oslo før den reiste videre til Bergen Kunsthall.

Med bruk av funnede objekter, skulptur, tekstil, lyd og installasjon, finsliper Umar sitt mangfoldige formspråk. Hver av de 99 skulpturene som utgjør den største delen av utstillingen er unike objekter, laget av naturmaterialer og suvenirer fra afrikanske og asiatiske land. Disse presenteres på gipsavstøpninger av kunstnerens gestikulerende hånd, som et konseptuelt bønnekjede. Inkorporeringen av både høyrehånden og bønneperler i form av amuletter representerer en fusjonering av de ulike bønnekulturene og de to grenene av islam kunstneren vokste opp mellom. I et annet rom – under et stort, glødende seil med kalligrafiske skriblerier – introduseres publikum til et lydlandskap som fyller rommet, der bønnerop og bylyder går inn i hverandre. Slik pendler utstillingen mellom mystisisme og disiplin, det fjerne og det nære.

Med forankring i personlige opplevelser og særlig oppveksten mellom Sudan og Mekka i Saudi-Arabia, berører Glowing Phalanges en rekke samfunnsaktuelle problemstillinger, som kroppslig autonomi og kolonialismens ringvirkninger. I denne ambisiøse utstillingen forvandles de tre utstillingsrommene til tre ulike deler av kunstnerens eget univers. Det som manes frem er en friksjonsfylt fortelling om identitet, tro og kulturelle verdier, i tråd med Umars øvrige kunstnerskap og aktivisme.

New Visions – The Henie Onstad Triennial for Photography and New Media
Henie Onstad Kunstsenter

Kuratert av Susanne Østby Sæther og co-kuratorene Reem Shadid og Inga Lãce
14. april – 17. september 2023

Hvordan kan kunsten opprettholde sin kritiske rolle i en verden der makt i økende grad utgår fra digitale nettverk som er utfordrende eller umulige å visualisere? Den andre utgaven av Henie Onstad Kunstsenters triennale for fotografi og nye medier, New Visions, evnet på bemerkelsesverdig vis å samle en rekke nasjonale og internasjonale kunstnerskap som utforsker og håndterer denne komplekse utfordringen.

De 22 kunstnerne i utstillingen og verkene deres har bånd til Norge, Midtøsten, Nord-Afrika, Øst-Europa og Sentral-Asia – flere av verkene er en kritisk undersøkelse av politiske nødsituasjoner som er forårsaket av globalisering, materiell utvinning, krig og overvåkning. Overordnet minnet denne mønstringen om hvor dypt teknologi er integrert i sosiale konstruksjoner.

Emilija Škarnulytės oppslukende videoinstallasjon RAKHNE (2023) benytter CGI for å forestille seg en enorm dyphavs data-lagringsenhet. Verket reflekterer hvordan selskaper skjuler sine virksomheter, med lite miljøhensyn. Istvan Virags Pixel Pitch vol.4 (2023), er en rask montasje på en LED-skjerm som skifter mellom håndbevegelser og numeriske grafer for å sidestille informasjon med makt, mens Haig Aivazians videoinstallasjon All of Your Stars are but Dust on My Shoes (2021) viser hvordan vårt visuelle omfang nå er avhengig av strømnettet. Utstillingen utvider tradisjonelle rammer for fotografi og inkluderer verk som kunstig intelligens, dataanimasjon og radarteknologi til å lage eksperimentelle bilder. Slik kaster verkene i New Visions lys over den skjulte teknologiske infrastrukturen som understøtter vår verden, og bidrar til å vise kunstneres særegne evne til å eksperimentere med nye medier.

Medvirkende kunstnere: Almagul Menlibayeva, Anna Ehrenstein, Anna Engelhardt og Mark Cinkevich, Basim Magdy, Dilyara Kaipova, Emilija Skarnulyte, Farah Al Qasimi, Giorgi Gago Gagoshidze and Tekla Aslanishvili, Haig Aivazian, Istvan Virag, Ketuta Alexi-Meskhishvili, Köken Ergun og Sasha Azanova, Kristina Õllek, Lesia Vasylchenko, Marat Dilman, Monira Al Qadiri, Myriam Boulos, Neïl Beloufa, Seif Kousmate.

Arbeidsutvalget, seksjon for kunstkritikk i Norsk kritikerlag
Tuva Mossin (leder), Tiril Flom, Abirami Logendran og Eirik Zeiner-Henriksen