Kalender

Nyhetsbrev

Ja takk, jeg vil gjerne ha nyhetsbrev fra Kritikerlaget.





Omtale som bestilt

Mens kulturjournalistikken kuttes og kritikken følgelig lider under dette, får bloggere flere tusen kroner for bokomtaler, egenhendig bestilt av forlagene selv.

Kritikerlaget 19. november 2015 NyheterLitteratur

I en kronikk i Dagbladet i dag spør kulturredaktør Geir Ramnefjell hvor kritikken blir av, når det er sponsede bloggere som får betalt for å skrive såkalt kritikk, og ikke faglærte spesialister.

Det er først og fremst litteraturkritikk det er snakk om, og Ramnefjells kronikk kommer som en respons på en sak VG publiserte forrige uke. Der skriver de om hvordan Bastion forlag har betalt flere toppbloggere for gode omtaler av bøker denne høsten. Også Cappelen Damm, Norges største forlag, har kjøpt omtaler av bloggere, kan VG fortelle. Og det til ganske saftige summer. For eksempel forteller blogger Vanessa Rudjord til VG at hun tar mellom 30 000,- og 50 000,- for et sponset innlegg på sin blogg.

– Det er jo ikke kritikk. Det er en kjøpt og betalt positiv omtale av en bok. Når forlaget i tillegg bruker positive sitat fra omtalen de selv har kjøpt i videre markedsføring uten å opplyse om dette, synes jeg det er problematisk, sier bokblogger og VG-anmelder Elin Brend Bjørhei til VG.

Omtalene på disse bloggene føyer seg inn i rekken av såkalt sponset redaksjonell omtale, med klare paralleller til lignende praksis hos avisene selv. Og til tross for at omtalene er merket som sponset, er det grunn til å stille spørsmål ved praksisen og hvordan dette bidrar til å undergrave den profesjonelle kritikken. Som vi vet, lider kulturjournalistikken av kutt i samtlige redaksjoner rundt forbi, noe som også går utover kritikken. Honorarene har nærmest stått stille og det ender dermed som idealistisk arbeid, som Ramnefjell påpeker:

– Det må kunne klassifiseres som idealistisk arbeid. Vel og bra, men det peker i retning av at kritikk blir et nisjeprodukt. Da mister vi noe. Selv om kritikere kan være forhatt av forfattere og andre opphavspersoner, er god, kvalifisert kritikk som henvender seg til flere enn de spesielt interesserte en helt sentral del av en levende kulturdebatt.

Les sakene i sin helhet her og her.