Sett det eller hørt det?
Kunstseksjonen i Kritikerlaget og NyMusikk inviterer til konserter og samtale om lyd og visualitet i Emanuel Vigelands mausoleum onsdag 14. juni kl. 19–21.
Før sommeren tar oss, inviterer vi til en helaften i Emanuel Vigelands mausoleum. Tema for kveldens samtale er hvordan mening oppstår i verk og kunstuttrykk som kombinerer det visuelle og det audiovisuelle. Hvilken innvirkning har det visuelle på lyden, og motsatt?
Musikk, lyd og visuell kunst trekker veksler på hverandre, og mange aktører jobber i grensefeltet mellom det visuelle og det audiovisuelle. Likevel opplever vi at spørsmål knyttet til meningsdannelse og opplevelse av disse grenseoverskridende uttrykkene ikke er diskutert nok. Hvilke potensial ligger i krysningen mellom lyd og bilde, og hvordan påvirkes persepsjonen av verk der dette forekommer?
Gjennom et todelt opplegg ønsker vi denne kvelden å utforske disse spørsmålene nærmere. Lydkunstnere og komponistene Lene Grenager og Alexander Rishaug vil fremføre hvert sitt egenkomponerte verk inne i mausoleet, som er kjent for sin særegne akustikk og slående fresker på veggene. Lene Grenager skal spille en improvisasjon som tar utgangspunkt i rommets særegne akustikk og atmosfære, og Alexander Rishaug skal fremføre det nyskrevne verket Kids be gone, som benytter seg av frekvenser som blir brukt for å holde ungdommer unna offentlige steder. Denne teknologien går under navnet Mosquito Alarm og benyttes også for at mus og rotter ikke skal gå inn i tomme hus på vinteren.
Deretter beveger vi oss ut, der Grenager og Rishaug sammen med kunsthistoriker Olga Schmedling vil diskutere lyd og visualitet med utgangspunkt i de fremførte verkene. Ordstyrer er Hild Borchgrevink.
Program for kvelden:
Kl. 19–20: Alexander Rishaug og Lene Grenager fremfører sine verk inne i mausoleet.
Kl. 20–21: Panelsamtale utendørs.
OBS! Mausoleet kan være kjølig, og av sikkerhetshensyn vil panelsamtalen foregå utendørs. Vi satser på sol og fint vær, men ta gjerne med en ekstra genser dersom du er frysen.
Om deltakerne:
Lene Grenager studerte cello og komposisjon ved Norges musikkhøgskole. Siden 1995 har hun jobbet profesjonelt som cellist og komponist, og har skrevet for ensembler som Oslo Filharmonien, Cikada, Bit 20, Trondheim Sinfonietta, Trondheim Symfoniorkester, Alpaca, Ensemble Zwischentöne og Duo Ego. Hun har hatt portrettkonserter på Ultima og Borealis, og er blitt framført på festivaler som Huddersfield Contemporary Music Festival, Novembermusik, Sound of Stockholm, Ilios og Kalvfestivalen. Som cellist jobber hun med improvisasjon hovedsakelig i kvartettene SPUNK og Lemur, og i duo med Sofia Jernberg. Med disse ensemblene har hun spilt konserter i hele Europa og i USA.
Grenager er opptatt av notasjon og hvordan ulike måter å notere musikk på påvirker musikerne og det klingende resultatet. Hun samarbeider med utøvere fra ulike tradisjoner, noe som har resultert i at hun jobber både med nøyaktig noterte partiturer og grafiske partiturer, elektronikk og sampling. Hun har medvirket som produsent, musiker og komponist på et rekke utgivelser bl.a. Slåtter, slag og slark, Affinis-suite, Systema naturae (nominert Spelleman i to kategorier i 2013), Smilodon, Khipukamayuq (nominert til Spelleman i 2016) og Works for bass. www.grenager.no www.lenegrenager.com
Alexander Rishaug er lydkunstner og komponist, som operer i grenselandet mellom kunst og musikkscenen. Han har bakgrunn fra Kunstakademiet i Trondheim. Rishaug jobber med stedspesifikke lydprosjekter, hvor kartlegging av tid, rom, og akustikk spiller en sentral rolle.
Som soloartist har han samarbeidet med Espen Sommer Eide, Haco (JPN),Lasse Marhaug, KA, Andreas Meland, Ivar Grydeland, Daniel Meyer Grønnvold, Ole Henrik Moe, Del, Kari Rønnekleiv, Thomas Ankersmit (NL), Kobi, Elin Mar Vister, Johannes Bergmark (SE), Erik Skodvin (Svarte Greiner) og Tape (SE). Rishaug har remikset metall-innovatørene Ulver og She Said Destroy, støymakkerne Jazkamer, samt Bjørn Hatterud, og Conrad Schnitzler’s samarbeidsprosjekt Hirchgebrüll.
Olga Schmedling, Dr. Philos, er teoriansvarlig på Kunsthøgskolen, avd. Kunst og Håndverk
Hild Borchgrevink er musikkritiker i Dagsavisen og redaktør for Scenekunst.no. Hun har lang erfaring som produsent og konsertarrangør innenfor ny musikk. Våren 2017 avslutter hun en master i kunst og offentlige rom ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Arrangementet er et samarbeid mellom Kunstseksjonen, Norsk kritikerlag og NyMusikk. Arrangementet er støttet av Norsk kulturråd og Fritt Ord.