Svært kritisk kvartett
Publikum satte tydelig pris på den velinformerte, underholdende og som vanlig meget kritiske drøftingen av aktuelle bøker som Kritisk kvartett åpnet kritikerseminarets andre dag med fredag 23. mai.
Kritisk kvartett er Litteraturhuset i Bergens diskusjonsforum for litteraturkritikk, som i anledning kritikerseminaret på Lillehammer var invitert til å diskutere kvaliteten på fire aktuelle bøker.
Kvartetten består av et fast kritikerpanel:
• Frode Helmich Pedersen (ordstyrer), postdoktor i litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen og litteraturkritiker i Bergens Tidende
• Eirik Vassenden, professor i nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen, tidligere litteraturkritiker i Morgenbladet
• Carina Elisabeth Beddari, litteraturkritiker i Morgenbladet og forlegger i TUR forlag.
I tillegg inviteres hver gang en gjestekritiker, og på Lillehammer var det
Ane Farsethås, kulturredaktør og litteraturkritiker i Morgenbladet.
De fire omtalte bøkene denne gangen var:
• Kim Leine: Profetene i Evighetsfjorden (roman)
• Lars Ramslie: Liten fugl. Mors bok. Sangen om kornet. (roman)
• Yahya Hassan: Yahya Hassan (dikt)
• Gine Cornelia Pedersen: Null (roman)
I løpet av fem kvarter ble bøkene presentert og drøftet. Det var en mangslungen samtale som her bare vil bli skisseaktig oppsummert:
Ordstyrer Helmich Pedersen framstod raskt og noe uventet som panelets gladgutt, både ved å levere et engasjert forsvar for Nordisk Råds litteraturpris-vinnende Kim Leine og ved å fremheve positivt den litterære energien i Gine Cornelia Pedersens Null. Han høstet også latter hos publikum med lakoniske kommentarer av typen: «Jeg noterer at jeg står alene i forsvar for denne boken. Heldigvis har jeg Nordisk Råd i ryggen.» De tre andre kritikerne var stort sett enige om at Leines Profetene i Evighetsfjorden nærmet seg triviallitteraturen med sine mange dramatiske hendelser og stadige sexskildringer.
Null av Gina Cornelia Pedersen fikk også relativt hard medfart i diskusjonen, da ingen av kritikerne helt kunne se at hun var på det litterære nivået de hadde forventet av vinneren av Tarjei Vesaas debutantpris. Ingen pietet i møte med prisvinnende forfattere, altså.
I diskusjonen av Ramslies roman med den lange tittelen oppstod det en kjønnsdeling i panelet: Farsethås og Beddari stilte seg begge positive til kvinneportrettene og thrillerelementene i boka, og mente at det, tross en del kjedelige partier, var noe uvant med stilen Ramslie hadde valgt som gjorde den litterært interessant. Vassenden og Helmich Pedersen mente boka var altfor langdryg. Vassenden opplevde fortellerstilen som distansert og uklar, og Helmich Pedersen fant at denne fortellerstilen stod i motsetning til forsøket på å lage en spenningsroman.
Danmarks nye poesicelebritet, Yahya Hassan, som i løpet av festivalen vandret Lillehammers gater med sine fire livvakter, ble heller ikke behandlet med overdreven respekt av panelet. Kritikerne var enige om at Hassans diktdebut om ti år nok først og fremst vil bli husket for sin politiske sprengkraft og debatten den vakte, ikke for sine litterære kvaliteter.
Referenten har med dette mangelfulle sammendraget satset på at noe omtale er bedre enn ingen omtale, men ber på forhånd panelistene ydmykt om unnskyldning i tilfelle de opplever seg misrepresentert. I likhet med de omtalte forfatterne har dere imidlertid ikke klagerett, bare gjensvarsrett. Kommentarfeltet finnes.