
Kritikerprisen for beste oversettelse 2009 til Kristina Solum
Kristina Solum får Kritikerprisen for beste oversettelse 2009 for oversettelse fra spansk av Roberto Bolaño: Ville detektiver.

Tor Eystein Øverås' tale ved mottakelsen av prisen Årets litteraturkritiker 2010
Da Tor Eystein Øverås mottok prisen Årets Litteraturkritiker 2010, holdt han en takketale som han spøkefullt presiserte at ikke var noe bestillingsverk fra Norsk kritikerlag. Den kunne imidlertid godt ha vært det; han benyttet nemlig anledningen til å si noen velvagte ord om litteraturkritikernes arbeidsvilkår, og økonomi.

Kritikerprisen for beste voksenbok 2009 til Tomas Espedal
Tomas Espedal får Kritikerprisen for beste voksenbok 2009 for romanen Imot kunsten (notatbøkene).

Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2009 til Maria Parr
Maria Parr får Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2009 for Tonje Glimmerdal.

Tor Eystein Øverås er Årets litteraturkritiker 2010
Tor Eystein Øverås, kritiker i Bokmagasinet i Klassekampen, får prisen for sin anmeldervirksomhet gjennom flere år i Klassekampen og Morgenbladet, og spesielt for utgivelsen Livet! Litteraturen! som kom i 2009.
To nye stipender for kritikere: Utlysningstekster og søknadsskjemaer
Flere stipender styrker kritikken
Takket være midler fra Fritt Ord og NFF kan Norsk kritikerlag nå lyse ut to nye stipend til kritikere. Dette vil gi flere norske kritikere mulighet til å arbeide langsiktig og uavhengig innenfor sine fagområder.
Nominasjoner til litteraturkritikerprisene 2009
Norsk kritikerlag offentliggjør med dette navnene på de nominerte til Kritikerprisen for beste voksenbok, Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok og Kritikerprisen for beste oversettelse for året 2009. Prisene blir delt ut torsdag 4. mars kl. 12.00 i Litteraturhuset i Oslo.
Haier, pirajaer og barracudaer: Om litteratur- og filmkritikkens ulike produksjonsbetingelser
«… det handler om kritikkens vesen, og om hva kritikken alltid står i fare for å bli erstattet av. Denne artikkelen handler om de ofte svært så forskjellige posisjonene litteraturen og filmen tvinger sine respektive kritikere til å innta. Slik jeg ser det løper de to formene for kritikk hver sin risiko for å bli uinteressant, for ikke å snakke om irrelevant, og de ulike formene for risiko sier ganske mye om hvorfor vi ikke kan snakke om kunst- eller kulturkritikk som et enhetlig felt.»
- Jan Grue skriver i dette essayet om noen av kritikkens aktuelle utfordringer.

Kritikerlagets leder intervjuet om Knausgård-debatt
Leder av Norsk kritikerlag, Anne Schäffer, ble mandag intervjuet av Dagbladet i forbindelse med debatten som har rast i diverse medier etter at Aftenposten 8. januar publiserte Jan Kjærstads kommentartikkel «Den som ligger med nesen i grusen, er blind», hvor han stiller seg kritisk til norske kritikeres mottakelse av Karl Ove Knausgårds Min kamp 1.
Vi bringer her interjuet med Schäffer.

En taper slår tilbake

Bør vi drive lydbokkritikk?
Eit engasjert publikum på rundt 30 personar fekk med seg kritikarsalongen om lydbokkritikk tysdag 17. november. Nesten alle meldte seg på i debatten – inkludert dottera til Helene Uri.