Å pynte på anmeldernes dom
I en sak i Vårt Land nylig, uttaler Preben Jordal seg om uheldig sitatpraksis hos forlagene.
Under tittelen «Kunsten å markedsføre en dårlig anmeldelse» skriver Vårt Land om forlag som pynter på anmeldernes dom.
«[…] viktigst av alt er et kvalitetsstempel fra kritikerne. Forlagenes markedsavdelinger følger mottakelsen med falkeblikk og medieovervåkning. Så fort en positiv smaksdom foreligger, spres den i tradisjonelle så vel som sosiale medier – samt på omslaget til en pocketutgave og et eventuelt andreopplag. Men hva så når en anmeldelse er halvlunken, men likevel byr på en positiv formulering som ville tatt seg strålende ut i markedsføringsøyemed?»
Leder for Norsk kritikerlag Preben Jordal var blant dem som uttalte seg til avisen.
– Jeg har flere ganger opplevd at anmeldelsen min totalt sett ikke var positiv, men at forlaget likevel brukte noe som var det. Da kan man som leser få inntrykk av at jeg var langt mer positiv enn jeg var. Det er litt uheldig, og en form for narrespill de bør holde seg for god til.
Jordal oppfordrer videre forlagene til å være «sannferdige i gjengivelsen» av en anmeldelse.
Knut Gørvell, salg- og markedsdirektør i Cappelen Damm, svarer på kritikken:
– Jeg kan ikke si at vi aldri har gjort det. Men det er viktig for oss at anmelderne ikke føler at vi misbruker dem. Samtidig klarer leserne fort å gjennomskue oss dersom vi prøver å jukse. Vi prøver å være veldig trofaste, men når du må plukke ut en bitte liten setning, skjønner jeg at en anmelder fort kan føle litt på det. Vi tar jo det mest fengende vi kan finne, sier han til Vårt Land.
Saken kan leses i sin helhet her (kun abonnement).