Dansekritikerprisen 2020–2022
Dansekritikerprisen 2020–2022 ble delt ut 5. oktober 2022. Les talen til vinneren her.
Tale ved utdelingen av Dansekritikerprisen 2020–2022 på Litteraturhuset 5. oktober 2022
Ved Aslak Heika Hætta Bjørn
I en urolig verden, hvor sannheter endrer seg hvert minutt, kan de ikke verbale kunstuttrykkene åpne oss for nye perspektiver, og forene oss i stemninger og innsikter. De nominerte til Kritikerprisen for dans 2020–2022 tar alle opp marginaliserte perspektiver, og stiller spørsmål om hvordan samfunnet endrer den marginaliserte identitet, og hvordan de marginaliserte kan og må endre rammene til samfunnet.
Uten ord, men gjennom ulike utrykk for intimitet, aggresjon og energi, tvinger de nominerte oss til å ta inn over oss og ta stilling til de grensene i makt, i kjønn, seksualitet og etnisk bakgrunn som skiller oss. Samtidig som verkene overskrider disse grensene i et forenende og universelt fysisk språk.
De nominerte til Kritikerprisen for dans 2020–2022 er Ensemblet i 71 Bodies og koreograd Daniel Mariblanca for In the First Person The Dance; koreograf Elle Sofe Sara for Vástádus eana – The answer is land, og Harald Beharie for forestillingen Batty Bwoy.
Og vinneren av Kritikerprisen for dans 2020–2022, som får et trykk av Tom Gundersen, er Elle Sofe Sara og Vástádus eana – The answer is land!
Vástadus Eana hadde premiere på Festspillene i Nord-Norge sommeren 2021, der koreograf og kunstnerisk leder Elle Sofe Sara også var utvalgt festspillprofil. Det er en sjangeroverskridende forestilling som kombinerer joik, dans og sang, som involverer dansere og artister fra hele Sàpmi og Norge.
Sara tematiserer samspillet mellom menneske og natur, samholdet mellom kvinner og symbiosen mellom folk og områdene vi er knyttet til. Vastadus eana bobler av energi og frigjøringskraft, samtidig som stykket skildrer hjerteskjærende opplevelser av tap og fremmedgjøring.
Elle Sofe Sara har klart å kombinere superlokale kulturuttrykk, som tradisjonelle stedsjoiker, med det universelle menneskelige behovet for å bevege seg med andre i dans, for å bli sett, for fellesskap og å speile seg i andre.
Det er også artig å få dele ut prisen til en forestilling som to år etter premieren fortsetter å utvikle seg og vokse. Gjennom å involvere flere dansere og artister, og gjennom oppsetninger i fra Guovdageaidnu til Dusseldorf og Venezia, ser man at Vástádus eana-eventyret bare fortsetter.
Elle Sofe Sara – det er en stor glede å tildele deg Kritikerprisen for dans 2020–2022!