Rapport fra utdeling av kunstkritikerprisen 2010 og kritikersalong om lederskapet i norske kunstinstitusjoner
Kunstkritikerprisen 2010 gikk til Henie-Onstad Kunstsenter, på bakgrunn av en samlet vurdering av årets program. Utmerkelsen ble overrakt under et arrangement ved Kunsthall Oslo 27. april 2011, etterfulgt av en kritikersalong om lederskapet i norske kunstinstitusjoner. Debatten dreide seg blant annet om spørsmålene om hvilke utfordringer som knytter seg til denne typen lederskap, hva slags ledere som bør rekrutteres og hvilke visjoner og evner det er ønskelig at de har. På tross av bred enighet om behovet for en kunstfaglig ledelse, skapte spørsmålene både diskusjon og engasjement i panelet, så vel som hos publikum.
Av Heidi Bale Amundsen
Kunstkritikerprisen deles ut på bakgrunn av nominasjoner sendt inn av medlemmene i Kritikerlagets seksjon for kunst, mens den endelige juryeringen gjøres av arbeidsutvalget ved samme seksjon. Årets prisutdelingsarrangement ble åpnet av AU-leder André Gali, før Erling Moestue Bugge presenterte juryens begrunnelse for valget om å gi dette årets pris til Henie-Onstad Kunstsenter. I tildelingenstalen trakk Bugge særlig frem Henie-Onstads faglige kvalitet og bredde, og pekte på senterets evne både til å satse på egne ressurser og til å orientere seg internasjonalt. Prisen, en skulptur av Arne Nøst, ble overrakt kunstsenterets kommunikasjonsansvarlige Gunhild Varvin, som i sin takketale understreket verdien av Kunstkritikerprisen som en anerkjennelse fra eget fagfelt.
Tildelingen ble etterfulgt av et musikalsk innslag ved Guro Skumsnes Moe, som markerte overgangen til andre del av kveldens program, en kritikersalong med debatt om lederskapet ved norske kunstinstitusjoner. Denne ble ledet av kritiker Kåre Bulie, og i panelet satt påtroppende direktør ved Henie-Onstad Tone Hansen, kritiker og kommentator i Aftenposten Lotte Sandberg, kunstsosiolog Dag Solhjell og prosjektkoordinator ved Nasjonalmuseet Anniken Thue. Debatten som fulgte dreide seg først og fremst om toppledelsen ved større norske kunstinstitusjoner, og da fortrinnsvis ved de store museene. Som nyvalgt leder ved Henie-Onstad ble også Tone Hansen gjenstand for mye oppmerksomhet. Det var åpenbart at man har store forventninger til henne.
Etter åpningsinnlegg ved hver av de fire paneldeltakerne fulgte en diskusjon mellom dem. Selv om diskusjonen speilet enighet om behovet for et kunstfaglig utdannet lederskap ved norske kunstinstitusjoner, ble det debatt rundt spørsmålet om hvilken type utdannelse og erfaring som gjør en leder kvalifisert for å ivareta et museums faglige profil på en god måte. Det ble også drøftet hvorvidt man bør se etter egnede ledere i utlandet, eller fortrinnsvis her hjemme. Etter paneldiskusjonen ble det åpnet for innlegg fra salen, og svært mange fra publikum benyttet anledningen til å gripe ordet. Disse tok særlig tak i spørsmålet om hvilken bakgrunn som kreves av toppledere ved norske kunstsentre, og hvilke muligheter det finnes for å gå inn i en slik lederstilling fra det norske utdannelsessystemet.
Arrangementet ble gjennomført med støtte fra Institusjonen Fritt Ord og Norsk kulturråd.
Ingressbilde: Gunhild Varvin (t.v.) mottar Kunstkritikerprisen 2010 på vegne av Henie-Onstad Kunstsenter. Videre medlemmene i AU kunst, jury for prisen: André Gali, Kåre Bulie, Dag Solhjell, Heidi Bale Amundsen og Erling Moestue Bugge. Foto: Mariann Enge.