Foredrag av Kaja Schjerven Mollerin

«I møte med kunstneriske uttrykk er det ikke nødvendigvis sånn at strid, konflikt og høy temperatur skaper en bedre, klokere, dypere samtale. Jeg tror et høyt konfliktnivå like ofte skaper mindre fleksibilitet, flere misforståelser, mer utstuderthet, mindre rom for overraskelser, spontanitet. Og jeg tror at det som gjerne skjer i et slikt klima, er at man ender opp med å bruke mer tid på å forsvare en posisjon, enn å åpne opp et felt.»

Les Kaja Schjerven Mollerins åpningsforedrag som ble holdt ved Kritikerseminaret 2013.

5. juni 2013

Rapport frå Kritikerseminaret 2013

Kritikerseminaret 2013 gjekk av stabelen 30. og 31. mai under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer og hadde temaet «Kritisk ansvar». Her følgjer samandrag av Espen Stuelands samtale med Margunn Vikingstad og Tone Selboes føredrag om Camilla Collett.

4. juni 2013

Reaksjoner etter debattmøte

«En ubegripelig intern diskusjon», kaller journalist Kristin Aalen Norsk kritikerlags debattmøte om fremføringen av klassiske verker under Festspillene i Bergen. Musiker og musikkritiker Sjur Haga Bringeland spør tilbake om det ikke nettopp er musikkritikerens rolle å forstå seg på musikk og være kritisk?

4. juni 2013

Ærespris til Jorun Veiteberg

Norske kunsthåndverkeres Ærespris tildeles kunsthistoriker og professor II på Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Jorunn Veiteberg. Norsk kritikerlag gratulerer!

23. mai 2013

Invitasjon til Norsk kritikerlags høstseminar 2013

Vi kritikere befinner oss i skjæringspunktet mellom ulike fagfelt: kunst, journalistikk og akademia. Hvilke konsekvenser har dette? Har kritikk den samme funksjonen i dag som den hadde tidligere? Hva vil det si å arbeide innen dette virkefeltet anno 2013?

13. mai 2013

Konsertkritikk: Dokumentasjon, refleksjon og personlig møte

De fleste norske konsertanmeldelser blir primært skrevet og lest lokalt. Hvordan påvirker det ordskiftet om musikk og kritikerens analyse? Og hva er den gode analysen i en musikkritikk, spurte vi under en kritikersalong i Stavanger 18. april.

13. mai 2013

referat_kritikersalong_kulturutredningen

Hvorfor nevnes ikke kritikk og kritikere i Kulturutredningen 2014, på tross av et fokus på kunstneriske kvalitetsvurderinger? Bør det gjøre oss bekymret? Dette ble debattert på en kritikersalong 23. april på Kunstnernes Hus i forbindelse med utdelingen av Kritikerprisen for 2012. I panelet: Olemic Thommesen (H), Erlend Høyersten (KODE), Malin Barth (Stiftelsen 3,14), Svein Bjørkås (KORO), Jonas Ekeberg (Kunstkritikk) og Erik Henningsen (Kulturutredningen 2014).

7. mai 2013

Hvem skal betale for kritikken?

Norsk kritikerlag ønsker en virkelighet hvor kritikkhonorarene står i forhold kritikernes kompetanse og arbeidsinnsats.

3. mai 2013

Kunstkritikerprisen til Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14

Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14 mottar Kunstkritikerprisen 2012. De får prisen for samarbeidet om to utstillinger med kinesisk samtidskunst: «Real Life Stories» (4. oktober 2012 – 3. februar 2013, Kunstmuseene i Bergen) og «Skin, Flesh and Bone» (4. oktober 2012 – 20. januar 2013, Stiftelsen 3,14)

23. april 2013

Utan litterær verdi?

Kritikarane må vere rause med å bruke analyseverktøyet og all lesarerfaringa si, også når det gjeld dameromanar, meiner Kristine Isaksen.

23. april 2013

Kritikk som premiss for kvalitetsvurdering

Les vår kronikk i Aftenposten om manglende kritikk i Kulturutredningen.

21. april 2013

Frilansernes vilkår

Kompetanse belønnes i et land med høyt utdannelsesnivå. Bare ikke hos flertallet av dem som skaper kulturen og kunsten, skriver Freddy Fjellheim i Klassekampen.

21. april 2013