Aschehougprisen 2013

Erlend Loe er vinner av Aschehougprisen 2013. Gratulerer!
«Årets vinner er en betydelig humorist, en representant for en lys norsk absurdisme, som tydeligvis også slår an i utlandet. Forfatterskapet er preget av en filosofisk og lakonisk grunnstemning. Rekken av romaner for voksne blandes med bøker som også leses av barn. Den høye litterære kvaliteten til disse bøkene for barn i de fleste aldre har vært viktig for juryens vurdering», heter det i juryens begrunnelse.

29. august 2013

Nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2012–2013

Nominasjonene til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2012–2013 er nå klare. Under nominasjonsprosessen til Dansekritikerprisen kom det inn et forslag om å ikke dele ut prisen. Dette som en markering av at det finnes altfor få dansekritikere, og at en stor del av danseproduksjonene i løpet av et år derfor ikke blir vurdert.

27. august 2013

Utlysning Kunstkritikk

Nettidsskriftet Kunstkritikk utlyser en 80% åremålsstilling som ansvarlig redaktør/daglig leder. Søknadsfrist er 1. september.

23. august 2013

dansekritikkstipend

Scenekunst.no og Danseinformasjonen utlyser fem skrivestipend til kritikk av dansekunst for å styrke samtale og debatt i dansefeltet.

18. august 2013

Tegneseriekritikk

Hva er en god tegneserie, og hvordan skal den vurderes? spør Raptus tegneseriefestival når de inviterer til seminar om tegneseriekritikk fredag 13. september på Litteraturhuset i Bergen.

9. august 2013

Kritikersalong: Finnes norsk samtidsdans?

Dansekritikken i Norge er i ferd med å smuldre opp. Det finnes nærmest ingen avis som gir spalteplass til dansekunsten fra et kritisk ståsted, og i et slikt medieklima mangler vi vesentlige komponenter for å forstå hva norsk dansekunst av i dag er. Kritikeren spiller en sentral rolle i å utvikle denne forståelsen. Det finnes et mangfold av norske koreografer og dansere, men kan vi snakke om at norsk dans har en egen kunstnerisk identitet? Hva mer enn kunstnernes nasjonalitet er det som gjør at deres arbeid med dans er ”norsk”? I panelet inviteres fire dansekritikere, dansevitere og dansekunstnere.

27. juni 2013

Kritikersalong: Lera Auerbach og det utøvende

Festivalkomponist Lera Auerbach virker både som utøver og komponist. Spiller det noen rolle at en komponist også er utøver? Hvordan kan en musikkritiker bruke utøvererfaring når hun lytter til og skriver om musikk? Med utgangspunkt i Lera Auerbachs musikk inviterer Norsk kritikerlag komponist Ståle Kleiberg og Annabel Guaita, pianist og kritiker i Bergens Tidende, til å dele sine erfaringer om hva musikalsk praksis betyr i deres arbeid.

27. juni 2013

Å artikulere musikalske valg

Årets debattmøte under Festspillene i Bergen tematiserte fortolkerens betydning. I panelet satt Anabel Guaita, Ingrid Eriksen Hagen og Emil Bernhardt. Her følger et sammendrag av samtalen mellom dem.

17. juni 2013

Konferanse om litteraturkritikk

Medlemmer av Norsk kritikerlag inviteres til å melde seg på seminaret «Changing Functions of Criticism» som arrangeres ved Universitetet i Oslo i august.

13. juni 2013

Paneldebatt om «Kritisk ansvar»

Debatten som skulle oppsummere Kritikerseminaret 2013 var preget av enighet om at folkeopplysning og ideologikritikk er viktig. Flere ytret ønske om tydelighet fra kritikerens side, mens tanker om polarisert kritikk og generasjonsstrid ikke så ut til å vekke gjenklang verken i panelet eller blant publikum. Les referat fra debatten her.

5. juni 2013

Foredrag av Audun Lindholm

«Vi ønsker å være et barometer på et samfunn i forandring, samtidig som vi undres over hvorfor norsk samtidslitteratur ikke oftere går inn i vår tids utfordringer. Der det er idékamp bør det også være strid i litteraturkritikken – hvis ikke spiller litteraturen seg ut på sidelinja. Her er vi stolte av å plassere oss i tradisjonen fra Georg Brandes.»

Les sammendrag av Audun Lindholms foredrag ved Kritikerseminaret 2013.

5. juni 2013

Foredrag av John Swedenmark

«Jag och vi alla måste lära oss att skriva på nya sätt, med en mycket större uppsättning av kritiska former. Detta handlar inte bara om kritikens överlevnad på egna villkor i överflödande, allt snabbare mediatoper, utan mer konkret om uppdraget att vara motideologisk och skildra det som hamnat utanför, och att folkbildande lära andra att se konstverk och kritiska analyser som att de handlar om vad som hamnat vid sidan av. Att med konstnärliga medel ge representation åt det orepresenterade.»

Les John Swedenmarks foredrag fra Kritikerseminaret 2013 samt diktet QUIZ som han har sendt Kritikerlaget i ettertid.

5. juni 2013