Tolkingsforskjell som kriterium
Er det nokon grunn til å spela inn dei same verka på ny og på ny, når det i realiteten berre er ørsmå ulikskapar mellom interpretasjonane? Korleis bør kritikaren formidla tolkingsskilnadar? Og når blir ei tolking så lik ei anna at ho gjer seg irrelevant? Sjur Haga Bringeland har intervjua Peter Korfmacher og Erik Steinskog.
Kritikersalong om tekstilkunst
De seneste årene har tekstilkunsten gjort comeback og vist seg som et spennende og innovativt medium for en ny generasjon kunstnere. Men hva er det som gjør at tekstilkunst får så lite oppmerksomhet i media? Kritikerlaget inviterer til debatt om myter om tekstilkunsten.
Nominerte til Ungdommens kritikerpris
Kritikerlagets nominasjonsjury har nå bestemt hvilke åtte bøker juryklassene fra ulike videregående skoler skal vurdere.
Kritikersalong om Erlend Loe
Absurd og morsom eller opprørsk kulturkritiker, litt av begge, eller ingen av delene? Kritikerlaget inviterer til salong om og med årets Aschehougprisvinner Erlend Loe.
Tverrfaglig kritikersalong om habilitet
Norsk kritikerlag inviterer til tverrfaglig kritikersalong om habilitet mandag 25. november på Litteraturhuset i Oslo.
Kritiker, kjenn deg selv!
Seksjon for teater, musikk og dans arrangerte 22. oktober kritikersalong med foredrag ved Professor Emeritus i psykologi, Karl Halvor Teigen. Tema var hva som påvirker våre bedømmelser, og her kan du lese et referat av foredraget.
Kringkastingsstipend
Norsk Journalistlag og Norsk kritikerlag utlyser i fellesskap to stipend til frilansere som produserer kritikk til etermedia innenfor områdene teater, musikk, dans, kunst eller litteratur, eller produserer mediekritikk i eller av etermedia. Frilansere som ønsker å etablere seg som mediekritikere, kan også søke.
Referat dansesalong
I samarbeid med CODA International Dance Festival arrangerte Kritikerlaget en kritikersalong hvor temaet var mangelen på begreper for hva norsk dansekunst av i dag er. Her følger et referat fra salongen som ble arrangert i Oslo 3.oktober 2013.
Referat fra kritikersalong om Roy Jacobsens De usynlige
Temaet for kritikersalongen 24. september i Forfatternes Hus i Oslo var hvorvidt De usynlige er et verk for kommende tider eller en mislykket historisk roman. Tom Egil Hverven og Bernhard Ellefsen debatterte.
Film og videokunst
Den digitale revolusjonen har skapt nye muligheter til å lage og vise levende bilder av høy kvalitet. Mange gallerikunstnere jobber idag utfra liknende rammer som filmbransjen, og vi inviterer til debatt: Er skillet mellom kinofilm og videokunst i ferd med å viskes ut? Ønsker vi en slik utvikling, eller kan en grenseoppgang være produktiv?
Kritikeren som dommer
Debatten om temaet «Kritiske plattformer» ved Kritikerlagets høstseminar 12. oktober kom i stor grad til å handle om kritikerens rolle som dommer for kvalitet. Les referat her.
Interaksjonskritikk
– Å risikere noe betyr i denne sammenheng å legge kritikken til verket, legge den inntil, slik at kritikken setter i bevegelse og inngår i en plastisk prosess, hvor hver enkelt aktør kan tenke og formulere seg annerledes, fordi hun ikke kommer først med seg selv, men lar den annen eller det andre komme først, og så responderer, sa Arild Vange ved Kritikerlagets høstseminar.