
Kunstneres korreks til kritikerne kortsluttet?
Mer «markante konfliktlinjer» og det som «skiller» var blant etterlysningene som kom frem under debatten den 30.10 på Mono, der fokuset var «Kritisk blikk på kunstkritikken.»

Lederen har ordet
Ytterst få har anledning til å se på kritikerfaget de utøver som en farbar yrkesvei ? og kritikeren må gå flere veier ? ofte flere veier samtidig, skriver leder i Norsk kritikerlag, Leif Høghaug.

Semin-rar uenighet
«Ukultur» sa man fra Stortingets talerstol i gamle dager, hilste Solhjell. Men Kleveland ville ikke engang bruke uttrykket «lavkultur», enda det var noe Magnus Marsdal mente man i dag hadde lov å se ned på.

Kontorplass / skriveplasser i Litteraturhuset
Kritikerlagets medlemmer gis innpass i Wergelandsveien: Trenger du en munkecelle til å arbeide i, søk nå! Eller vil du sitte i åpent landskap i Fritt Ords Litteraturhus i Oslo?
30. okt: Kritisk blikk på ? kunstkritikk, Oslo
Hvordan oppleves norsk kunstkritikk av dem som virkelig berøres? Og tåler kritikere selv kritikk?
13./14. okt: Tidsskriftdagene i Oslo
Tidsskriftforeningen inviterer
Stipendsøknadene: snart går fristen ut
Husk søknadsfristene for stipendsøknadene 15. oktober og 15. november
Norsk kritikerlags høstseminar 22. oktober
Høstseminaret diskuterer begrepet «finkultur» i lys av kritikken som fremkom etter FrPs angrep på Norsk kulturråd.

Artister tar selv mikrofonen i Adressa
For å sprite opp kulturjournalistikken har Adresseavisa begynt å gi intervjueobjektet i oppgave å anmelde sitt eget produkt, skriver <LINK http://www.journalisten.no/story/48991 >journalisten.no.

Storebror vil se deg
175 av Kritikerlagets 315 medlemmer er trukket ut til å svare i den store Kunstnerundersøkelsen som gjennomføres nå.

Fra fem billetter til full forestilling?
Billigere åndsverk har du sjelden fått fra en kommersiell publisist.

Eg har vore gjest hos dei oversette(nde)
- Hallo, hallo, ikke gå, vi har fremdeles flere perler å kaste!
Kanskje det er slik ein omsetjar tenkjer. Når boka som er omsett, ikkje blir meldt i avisene. Når boka blir meldt, men omsetjar ikkje blir nemnd i avisene. Når omsetjar blir nemnd, men kritikaren ikkje har peiling på kva ho skal seie om omsetjinga, og dermed finn eit ord ho meiner ho kan nytte mot omsetjaren for kva det er verdt.