Kritikkverdig kunsthåndverk # 2
Ser vi en vending mot det håndverksmessige som kan aktualisere representasjon av kunsthåndverket i kunstkritikken? Hva har kunstkritikkens tilsynelatende økende fokus på håndverk som strategi å si for fagfeltet kunsthåndverk? Og hvordan møtes denne utviklingen av kritikere?
Aschehougprisen 2011 til Bjørn Sortland
Juryen for Aschehougprisen har lagt særlig vekt på hvordan Sortland integrerer møter med billedkunst i sitt forfatterskap. Hans hovedpersoner anvender nesten systematisk kunsten for å tolke sine egne liv. På den måten er forfatterskapet også en inngang til kunstens verden, og en anerkjennelse av kunstens betydning. Han formidler kunstnerens intensjoner og betrakterens reaksjoner på en slik måte at voksne ikke får flau smak av pedagogisk tekst i munnen under høytlesning – men tvert imot imponeres og engasjeres.
Nominerte til Kritikerprisene for teater, musikk og dans
Norsk kritikerlag offentliggjør med dette navnene på de nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2010-2011. Prisene deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 29. september kl. 11.00.
Kritikersalong: Samtid i samtidsmusikken
Da han tiltrådte stillingen som kunstnerisk leder for Ultima, sa Luca Francesconi at han mener man i større grad enn før bør forsøke å forstå sin egen samtid gjennom musikk. I denne samtalen utfordres paneldeltakerne til å drøfte om utviklingen av musikalske uttrykk er i takt med sin egen samtid.
Kritikersalong om utviklingen i nordisk novellekunst
Geografi og kritisk praksis. Kritikerseminaret 2011
26.–27. mai 2011 inviterte litteraturseksjonen i Norsk kritikerlag forfattere og kritikere til seminar, for syttende år på rad. Seminaret var også denne gangen lagt til Litteraturfestivalen på Lillehammer (Sigrid Undset-dagene) og inngikk som en del av programmet ved festivalen.
Seminarkomitéen bestående av Cathrine Strøm og Kristine Isaksen hadde i år komponert et seminar som omhandlet et bredt spekter av litterære sjangere og kritikken av disse, og hvor to av foredragene dessuten var inspirert av årets festivaltema som var «Byen». Foredragsholdere var Anne-Marie Mai (bildet), Espen Søbye, Birgitta Wallin, Preben Jordal og Anna Hallberg.
Håp, geografi og diktning hos Thomas Pynchon
– I tillegg til å fungere som en introduksjon til visse aspekter ved Thomas Pynchons forfatterskap, er dette foredraget også ment å gi en versjon av min egen personlige vei frem til en sterkt fascinasjons- og begeistringsdrevet forståelse av dette forfatterskapet, noe som etter hvert skal eksemplifiseres ved at vi, i henhold til god seminarpraksis, leser noen utdrag fra Pynchons romaner sammen. Just for the hell of it, liksom, sa Preben Jordal innledningsvis i sitt foredrag på Kritikerseminaret på Lillehammer 27. mai 2011.
Vi bringer her Jordals foredrag i sin helhet.
Offentlighet, kritikk og filosofi. Grunnlagsproblemer i sakprosakritikken.
– Offentligheten etableres når den blir brukt, derfor må den brukes, kritikken kan ikke vente på en perfekt offentlighet. Det eksklusive og fornemme eksilet, tilbaketrekningen fra den reelt eksisterende offentligheten, kan virke som et intellektuelt opphøyet standpunkt, men i virkeligheten baner det veien for reføydaliseringen, sa Espen Søbye i sitt foredrag under årets Kritikerseminar på Lillehammer.
Vi bringer her Søbyes foredrag i sin helhet.
De många språkens litteratur – indiska färder
Birgitta Wallin, redaktør for det svenske tidsskriftet Karavan, var blant foredragsholderne på årets Kritikerseminar på Lillehammer. Vi bringer her et essay av Wallin om indisk litteratur, tidligere publisert i Det sköna med skönlitteraturen – introduktioner till den samtida litteraturen på Nobelbiblioteket (utgitt av Svenska Akademien 2009).
Norsk kritikerlags høstseminar 2011: Kritikkens retorikk
Søndag 9. og mandag 10. oktober inviterer Norsk kritikerlag til tverrfaglig seminar på Lysebu hotell i Oslo.
Hvordan argumenterer kritikere i sine tekster? Som overordnet tema for årets seminar står utforskingen av vårt eget arbeid. To dager til ende ser vi nærmere på variasjoner i retorikken som er i bruk i dagens kritikk.
Seminaret inneholder blant annet faglige innlegg ved bl.a. Kjell Lars Berge og Erik Skyum-Nielsen. Det blir også kunstnerisk innslag ved Amund Sjølie Sveen, samt en paneldebatt hvor utgangspunktet er kritikker som de deltakende har fått tilsendt på forhånd. Under seminarets andre dag blir det arrangert en workshop hvor vi skriver egne tekster, og diskuterer disse i mindre grupper.
Til seminaret inviterer vi også kritikere fra andre nordiske land. Skandinavisk vil være arbeidsspråk.
Seminaret er gratis for kritikere, kost og losji er inkludert. Det er begrenset plass, og påmeldingen er derfor bindende. Medlemmer av Norsk kritikerlag kan søke reisestøtte gjennom laget. Påmelding til Norsk kritikerlag, tlf. 22 47 24 30, e-post: kritikerlaget@kritikerlaget.no, innen 15. august.
Kritikersalong: Arven etter Arne Nordheim
21. mai holdt kritikerlaget sitt debattmøte under Festspillene i Bergen. Seminaret hadde tittelen «Arven etter Arne Nordheim», og i panelet styrt av kritiker Astrid Kvalbein, satt festspilldirektør Per Boye Hansen, dirigent Halldis Rønning og tidligere festivaldirektør for Ultima, Geir Johnson. I denne rapporten har vi forsøkt å samle noen av de sentrale synspunktene som kom frem.