
Musikkritikerprisen 2013/14
Årets musikkritikerpris går til Eir Inderhaug for dobbeltrollen Gepopo/Venus i Le Grand Macabre, DNO&B. Vi gratulerer!

Årets kritikk
Årets kritikk 2013/2014, som deles ut for aller første gang, går til Ine Therese Berg for teksten «Teater mellom to permer», Morgenbladet 14.- 20.februar 2014. Vi gratulerer!

Dansekritikerprisen 2013/14
Årets dansekritikerpris går til koreograf Ingri Fiksdal og scenograf Signe Becker for Hoods, Black Box Teater. Vi gratulerer!
Debatt omkring Teaterkritikerprisen
Leder i Norsk kritikerlag, Ida Habbestad, og leder i AU, seksjon for teater, musikk og dans, Hild Borchgrevink har i dagens Klassekampen et leserinnlegg med tittel “Uavhengighetens pris”. Leserinnlegget baserer seg på en sak som sto på trykk i Klassekampen den 22.september.
Nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2013-2014
Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut en teaterkritikerpris, en musikkritikerpris og en dansekritikerpris. Prisene gis for «å hedre en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon», kåret av landets samlede kritikerstand. I år deles det for første gang også ut en pris til en kritiker for Årets kritikk.

Teatret og den avvikende kroppen
Rapport fra Kritikerlagets debattmøte under Festspillene i Bergen, 28. mai på Den Nationale Scene

Festspilldebatt: «Teatret og den avvikende kroppen»
Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans arrangerer 28. mai debattmøte under Festspillene i Bergen om «Teatret og den avvikende kroppen» med teaterkunstner Christian Lollike, skuespiller Mikkel H. Lund, regissør Kjersti Horn og skuespiller og regissør Kari Holtan.

Referat kritikersalong om kritikerens makt
– Mest makt får den kritikeren som er mest troverdig og som i størst grad setter verket foran seg selv. Vi trenger kollegial utøvelse, sa Tom Remlov i sitt innlegg.
Snarere enn kun å være en diskusjon om kritikerens makt, åpnet kritikersalongen i Bergen 12. april i stor grad også for en diskusjon om kritikerens roller, kritikerens troverdighet og kritikkens vilkår før og nå.
Kritikerens (skjulte) makt
Seksjon for teater, musikk og dans i Norsk kritikerlag vil i 2014 arrangere kritikersalonger i form av foredrag, eller «monologer». Årets første «monolog» finner sted på Verftet, Cinemateket USF, i Bergen, lørdag 12. april. Tema er kritikkens og kritikerens makt.

Stipendtildelinger 2014
Takket være midler fra Institusjonen Fritt Ord og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) kunne Norsk kritikerlag sist høst igjen lyse ut to større stipend for kritikere, ett arbeidsstipend à kr 190 000 og ett stipend for sakprosakritikk à kr 100 000. Stipendene ble delt ut første gang sommeren 2010. I år tilfaller de Emil Bernhardt og Espen Søbye.

Normer for habilitet
25. november arrangerte Norsk kritikerlag en tverrfaglig kritikersalong med tema habilitet. Les referat her.

Tolkingsforskjell som kriterium
Er det nokon grunn til å spela inn dei same verka på ny og på ny, når det i realiteten berre er ørsmå ulikskapar mellom interpretasjonane? Korleis bør kritikaren formidla tolkingsskilnadar? Og når blir ei tolking så lik ei anna at ho gjer seg irrelevant? Sjur Haga Bringeland har intervjua Peter Korfmacher og Erik Steinskog.