Kritikersalong: Finnes norsk samtidsdans?
Dansekritikken i Norge er i ferd med å smuldre opp. Det finnes nærmest ingen avis som gir spalteplass til dansekunsten fra et kritisk ståsted, og i et slikt medieklima mangler vi vesentlige komponenter for å forstå hva norsk dansekunst av i dag er. Kritikeren spiller en sentral rolle i å utvikle denne forståelsen. Det finnes et mangfold av norske koreografer og dansere, men kan vi snakke om at norsk dans har en egen kunstnerisk identitet? Hva mer enn kunstnernes nasjonalitet er det som gjør at deres arbeid med dans er ”norsk”? I panelet inviteres fire dansekritikere, dansevitere og dansekunstnere.
Kritikersalong: Lera Auerbach og det utøvende
Festivalkomponist Lera Auerbach virker både som utøver og komponist. Spiller det noen rolle at en komponist også er utøver? Hvordan kan en musikkritiker bruke utøvererfaring når hun lytter til og skriver om musikk? Med utgangspunkt i Lera Auerbachs musikk inviterer Norsk kritikerlag komponist Ståle Kleiberg og Annabel Guaita, pianist og kritiker i Bergens Tidende, til å dele sine erfaringer om hva musikalsk praksis betyr i deres arbeid.
Å artikulere musikalske valg
Årets debattmøte under Festspillene i Bergen tematiserte fortolkerens betydning. I panelet satt Anabel Guaita, Ingrid Eriksen Hagen og Emil Bernhardt. Her følger et sammendrag av samtalen mellom dem.
Reaksjoner etter debattmøte
«En ubegripelig intern diskusjon», kaller journalist Kristin Aalen Norsk kritikerlags debattmøte om fremføringen av klassiske verker under Festspillene i Bergen. Musiker og musikkritiker Sjur Haga Bringeland spør tilbake om det ikke nettopp er musikkritikerens rolle å forstå seg på musikk og være kritisk?
Konsertkritikk: Dokumentasjon, refleksjon og personlig møte
De fleste norske konsertanmeldelser blir primært skrevet og lest lokalt. Hvordan påvirker det ordskiftet om musikk og kritikerens analyse? Og hva er den gode analysen i en musikkritikk, spurte vi under en kritikersalong i Stavanger 18. april.
Gamle sanger om igjen
Årets debattmøte under Festspillene i Bergen inviterer til en diskusjon rundt fortolkerens betydning. Hvorfor fremfører vi et verk om og om igjen dersom det er en ren gjentakelse av stykket? Er det sant at kun eksperter hører forskjell, og er forskjellen i så tilfelle relevant?
Kritikersalong: Den gode analysen
I samarbeid med Norsk musikkforskerlag inviterer vi til debatt om den gode analysen i musikkritikk, på Ramslandsgalleriet i Stavanger den 18. april. I panelet: Solveig Grødem Sandelson (bildet), Hild Borchgrevink og Arnfinn Bø-Rygg.
Dans, journalistikk og kritikk
Våren 2013 er det mulig å være med på en kursrekke med nordiske eksperter på dans og tekst hvor journalister, redaktører, skribenter og kritikere kan oppdatere seg, øke kildetilfanget og skjerpe blikket på dansekunsten.
Kritisk kulturpolitisk situasjon i Ungarn
Uavhengige teater- og dansegrupper i Ungarn opplever store kutt i den økonomiske støtten.
Førsnakk med kunstnerisk leder for Cullbergbaletten Anna Grip
Cullbergbaletten startet sin norgesturne med forestillingen PITE/INGER/EKMAN med to forestillinger på Bærum kulturhus torsdag 1. november og fredag 2. november. Før forestillingen arrangerte Kritikerlaget i samarbeid med kulturhuset en kritikersalong i form av en førsnakk med kunstnerisk leder Anna Grip.
Masterclass med Arnd Wesemann
26. – 27. oktober ble det arrangert kritikersalong og masterclass under Oktoberdans i Bergen. Les referat fra arrangementet.
Førsnakk: Cullbergbaletten
Torsdag 1. november og fredag 2. november blir det avholdt førsnakk med Anna Grip, kunstnerisk leder i Cullbergbaletten, kl. 18.45 på Foajéscenen i Bærum Kulturhus. Torsdag 1. november er det Sidsel Pape som leder denne samtalen. Fredag 2. november blir denne samtalen ledet av Margrete Kvalbein.