Henning Kraggerud mottok Musikk-kritikerprisen

Han mottar prisen for konserten den 16.august i Oslo Konserthus i fjor under Oslo Kammermusikk Festival der Kraggerud var solist.

28. september 2005

Henrik Rafaelsen mottok årets Teaterkritikerpris

Henrik Rafaelsen er tildelt Teaterkritikerprisen 2004/2005 for rollen som Peer i Robert Wilsons oppsetning av Peer Gynt, et samarbeidsprosjekt mellom Det Norske Teatret, Den Nationale Scene og Festspillene i Bergen.

– Han har ikke bare dokumentert fortrolighet med en form som for norske skuespillere flest må fortone seg fremmed og desperat annerledes; han har samtidig tatt seg den frihet å leke med denne formen på en måte som styrker helheten uten på forstyrrende vis å fremheve aktøren selv. Virtuost og formsikkert, men også rikt nyanserende makter han å gi liv til selve den klassiske karakteren i norsk teater- og dramahistorie, sa Jan H. Landro om prisvinneren.

28. september 2005

Maiko Nishino mottok dansekritikerprisen

Maiko Nishinos er tildelt Dansekritikerprisen 2004/2005 for rollene som Odette og Odile i Svanesjøen.

– Jeg vil påstå at i Svanesjøen gjorde hun de to rollefigurene til sine egne. Hun ble Odette/Odile, to rollefigurer som er absolutt motsetninger. Her fikk hun bruk for sine lange naturlige linjer, og pas de deuxen i andre akt er noe av det mest gjennomførte som har vært vist på Den Norske Operas scene, sa Fredrik Rütter i talen til prisvinneren.

28. september 2005

22. oktober: Hvor bra er egentlig norsk teater?

Stinker det virkelig? BIT Teatergarasjen og Norsk kritikerlag arrangerer gratis seminar om tilstanden på og i norsk teater i dag.

24. august 2005

Musikk-kritikk med sørgeslør eller godt gehør?

«Musikk og kritikk» var overskriften på det tredje estetiske seminaret ved UiO denne våren. Debatten som fulgte Anne Danielsens innlegg om popmusikk-kritikk ble langt på vei både vital og frisk!

11. april 2005

Teaterkritikerprisen til Lasse Kolsrud

Som regissør har han maktet å overføre sin visjon til et stort ensemble, og koblet scenograf, musikeres og hele teatrets mange bidrag sammen med teksten i en kunstnerisk helstøpt forestilling: Til en stor, menneskelig, varm og sår suksess.

2. september 2004

Musikkritikerprisen til Rolf Lislevand

Vinneren av årets kritikerpris i musikk får utmerkelsen for en konsert som fant sted under Oslo Kammermusikkfestival i fjor.

2. september 2004

Dansekritikerprisen til Therese Skauge

Hun gir alt og mer til, hun passerer den ene barrieren etter den andre, og det virker som det aldri er mulig å tømme henne for krefter, det er brutalt.

2. september 2004

Musikkritikerprisen til Toril Carlsen

Vinneren av årets kritikerpris i musikk besitter en stemme som for meg «alltid har vært der». Jeg kan ikke huske første gang jeg hørte den. Men jeg husker at jeg alltid har likt akkurat den klangen ? en lys sopran med en særpreget, mørk lød.

3. september 2003

Teaterkritikerprisen til Dennis Storhøi

Om prisvinneren og rolletolkningen som ligger til grunn for tildelingen av årets kritikerpris, er det bare en ting å si ? og det skal jeg si på et språk vedkommende forstår: Det var ille bra, sø?!

3. september 2003

Dansekritikerprisen til Henriette Slorer

I år er prisvinneren en kvinnelig danser som besitter nok av både sceneutstråling og tekniske ferdigheter. Nok til å bære publikums hovedfokus gjennom en hel forestilling.

3. september 2003

Stein i glasshus

Det er med en kritisk grunnholdning jeg går til verks på oppgaven med å «skrive noe» om ståa i musikk-kritikken her hjemme. Jeg skal rett og slett gjøre et forsøk på å være litt negativ. Det er jo en flott leveregel: Alltid kritiser!

3. juni 2003