Teaterkritikarprisen 2006/2007: Sven Nordin

Prisen tildeles en scenekunstner som gjennom en av sine mange skuespillergjerninger har vist evnen til å mane frem slike «demon- eller engleaktige dimensjonar ein håper på i teatersalen», og som dermed møtte på de forhånd uttalte forventningene om å gjøre «Norges nasjonalepos fra ømhetskonge og riksnazist Knut Hamsun» til ei sammensmelting av teatert og livet.

7. november 2007

Musikk-kritikerprisen 2006/2007: Terje Stensvold

Ikke siden Kirsten Flagstad stod der har det vært fremført tilsvarende sangkunst i salen som Kringkastingsorkestret bruker til sine Superlørdager. I de mest krevende partiene av Wagners tre Wotaner fikk publikum hakeslepp av Terje Stensvolds fremføring under en Superlørdag: Han har stemmebånd av granitt og alle unge sangere burde ha Terje Stensvold som forbilde for sin karriere, het det under prisutdelingen.

7. november 2007

Den skal godt kritiseres som god skal bli

Kulturrådet gir øremerket tildeling for å utvikle mer kritikk av dans og scenekunst i det frie feltet, altså den ikke-institusjonelle scenekunsten.

29. juni 2007

Olav Dalgards kritikarpris 2004

Olav Dalgards kritikarpris 2004 går til teaterkritiker Therese Bjørneboe.

24. mars 2007

Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2006

Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2006 går til Ragnar Hovland for den trassige danningsromanen Fredlaus.

1. mars 2007

Ung teaterkritikk tar nye veier

St. Petersburgsymposiet for unge teaterkritikere har opprettet sin egen nettside. Margareta Sörenson som er leder for denne <LINK http://kritikerlaget.no/index.php?id=85&tx_ttnews[pointer]=1&tx_ttnews[tt_news]=260&tx_ttnews[backPid]=10&cHash=1410fc6973>seminarrekken som holdes av IATC (International Association of Theatre Critics), skriver her blant annet at tiden er mer enn moden for en mer inkluderende holdning overfor nettbasert teaterkritikk.

23. februar 2007

Munnspill på nachspiel og andre kriterier for musikkritikk

Flere master- og fordypningsoppgaver har sett på musikkritikken fra ulike vinkler. «Blant annet har terningkastet blitt undersøkt, musikkanmeldelsene blitt sammenlignet med litteraturanmeldelsene og objektiviteten i anmeldelsene fått seg en vurdering», skriver Lars Sætren og Eirik Kydland i sin egen, nye tentative undersøkelse av musikkritikkens kriterier.

22. februar 2007

Teaterkritikerprisen 2005/06 gis til Øystein Røger

Det er i år 66 år siden Lars Tvinde og Olafr Havrevold sammen mottok den aller første teaterkritikerprisen i Norge. Og ikke bare var dette den første norske teaterkritikerpris, det var også den første kritikerpris i Norge overhodet.

28. september 2006

Musikk-kritikerprisen 2005/06 går til Rolf Gupta

Mange vil nok si at årets prisvinner er et kontroversielt valg fra Kritikerlagets side, fordi prisvinneren heter Rolf Gupta. Kontroversielt, fordi det visst nok skal ha vært riktige bløtkakekonflikter mellom prisvinneren og hans gamle orkester, Kringkastningsorkesteret ? noe som ble vist på beste sendetid i fjernsynsserien Orkesterliv.

27. september 2006

Dansekritikerprisen 2005/06 til Camilla Spidsøe

Prisen for dans ble første gangen delt ut i 1977, Den dansekunstneren, som jeg i dag har fått det ærefulle oppdrag å utdele den prestisjefulle Dansekritikerprisen for 2005/06 til. ble født i Trondheim det samme året.

27. september 2006

Henning Kraggerud mottok Musikk-kritikerprisen

Han mottar prisen for konserten den 16.august i Oslo Konserthus i fjor under Oslo Kammermusikk Festival der Kraggerud var solist.

28. september 2005

Henrik Rafaelsen mottok årets Teaterkritikerpris

Henrik Rafaelsen er tildelt Teaterkritikerprisen 2004/2005 for rollen som Peer i Robert Wilsons oppsetning av Peer Gynt, et samarbeidsprosjekt mellom Det Norske Teatret, Den Nationale Scene og Festspillene i Bergen.

– Han har ikke bare dokumentert fortrolighet med en form som for norske skuespillere flest må fortone seg fremmed og desperat annerledes; han har samtidig tatt seg den frihet å leke med denne formen på en måte som styrker helheten uten på forstyrrende vis å fremheve aktøren selv. Virtuost og formsikkert, men også rikt nyanserende makter han å gi liv til selve den klassiske karakteren i norsk teater- og dramahistorie, sa Jan H. Landro om prisvinneren.

28. september 2005