Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2006

Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok 2006 går til Ragnar Hovland for den trassige danningsromanen Fredlaus.

1. mars 2007

Ung teaterkritikk tar nye veier

St. Petersburgsymposiet for unge teaterkritikere har opprettet sin egen nettside. Margareta Sörenson som er leder for denne <LINK http://kritikerlaget.no/index.php?id=85&tx_ttnews[pointer]=1&tx_ttnews[tt_news]=260&tx_ttnews[backPid]=10&cHash=1410fc6973>seminarrekken som holdes av IATC (International Association of Theatre Critics), skriver her blant annet at tiden er mer enn moden for en mer inkluderende holdning overfor nettbasert teaterkritikk.

23. februar 2007

Munnspill på nachspiel og andre kriterier for musikkritikk

Flere master- og fordypningsoppgaver har sett på musikkritikken fra ulike vinkler. «Blant annet har terningkastet blitt undersøkt, musikkanmeldelsene blitt sammenlignet med litteraturanmeldelsene og objektiviteten i anmeldelsene fått seg en vurdering», skriver Lars Sætren og Eirik Kydland i sin egen, nye tentative undersøkelse av musikkritikkens kriterier.

22. februar 2007

Teaterkritikerprisen 2005/06 gis til Øystein Røger

Det er i år 66 år siden Lars Tvinde og Olafr Havrevold sammen mottok den aller første teaterkritikerprisen i Norge. Og ikke bare var dette den første norske teaterkritikerpris, det var også den første kritikerpris i Norge overhodet.

28. september 2006

Musikk-kritikerprisen 2005/06 går til Rolf Gupta

Mange vil nok si at årets prisvinner er et kontroversielt valg fra Kritikerlagets side, fordi prisvinneren heter Rolf Gupta. Kontroversielt, fordi det visst nok skal ha vært riktige bløtkakekonflikter mellom prisvinneren og hans gamle orkester, Kringkastningsorkesteret ? noe som ble vist på beste sendetid i fjernsynsserien Orkesterliv.

27. september 2006

Dansekritikerprisen 2005/06 til Camilla Spidsøe

Prisen for dans ble første gangen delt ut i 1977, Den dansekunstneren, som jeg i dag har fått det ærefulle oppdrag å utdele den prestisjefulle Dansekritikerprisen for 2005/06 til. ble født i Trondheim det samme året.

27. september 2006

Henning Kraggerud mottok Musikk-kritikerprisen

Han mottar prisen for konserten den 16.august i Oslo Konserthus i fjor under Oslo Kammermusikk Festival der Kraggerud var solist.

28. september 2005

Henrik Rafaelsen mottok årets Teaterkritikerpris

Henrik Rafaelsen er tildelt Teaterkritikerprisen 2004/2005 for rollen som Peer i Robert Wilsons oppsetning av Peer Gynt, et samarbeidsprosjekt mellom Det Norske Teatret, Den Nationale Scene og Festspillene i Bergen.

– Han har ikke bare dokumentert fortrolighet med en form som for norske skuespillere flest må fortone seg fremmed og desperat annerledes; han har samtidig tatt seg den frihet å leke med denne formen på en måte som styrker helheten uten på forstyrrende vis å fremheve aktøren selv. Virtuost og formsikkert, men også rikt nyanserende makter han å gi liv til selve den klassiske karakteren i norsk teater- og dramahistorie, sa Jan H. Landro om prisvinneren.

28. september 2005

Maiko Nishino mottok dansekritikerprisen

Maiko Nishinos er tildelt Dansekritikerprisen 2004/2005 for rollene som Odette og Odile i Svanesjøen.

– Jeg vil påstå at i Svanesjøen gjorde hun de to rollefigurene til sine egne. Hun ble Odette/Odile, to rollefigurer som er absolutt motsetninger. Her fikk hun bruk for sine lange naturlige linjer, og pas de deuxen i andre akt er noe av det mest gjennomførte som har vært vist på Den Norske Operas scene, sa Fredrik Rütter i talen til prisvinneren.

28. september 2005

22. oktober: Hvor bra er egentlig norsk teater?

Stinker det virkelig? BIT Teatergarasjen og Norsk kritikerlag arrangerer gratis seminar om tilstanden på og i norsk teater i dag.

24. august 2005

Musikk-kritikk med sørgeslør eller godt gehør?

«Musikk og kritikk» var overskriften på det tredje estetiske seminaret ved UiO denne våren. Debatten som fulgte Anne Danielsens innlegg om popmusikk-kritikk ble langt på vei både vital og frisk!

11. april 2005

Teaterkritikerprisen til Lasse Kolsrud

Som regissør har han maktet å overføre sin visjon til et stort ensemble, og koblet scenograf, musikeres og hele teatrets mange bidrag sammen med teksten i en kunstnerisk helstøpt forestilling: Til en stor, menneskelig, varm og sår suksess.

2. september 2004