Kvinnelighet hovedtema på IATCs 2010-kongress
IATC – International Association of Theatre Critics – møtes i år i Jerevan i Armenia fra 15. til 20. juni. Vi norske teaterkritikere er dessverre sørgelig lite aktive i internasjonal sammeheng, og er langt fra alltid representert på de årlige kongressene. Hovedtema for årets kongress er både aktuelt og spennende: «Redefining Femininity in Today’s Theatre». Innlederne kommer fra kulturer med svært ulikt kvinnesyn: Frankrike, India, Portugal, Latvia, Iran, Canada, USA, Hellas, Japan, Korea, Kina, Sverige og Ungarn, og debatten skal strekke seg over hele tre dager. Les detaljene i programmet her.
Kritikersalong: Hva er norsk samtidsdans?
Lørdag 5. juni kl. 13.30 i Logen Bar i Bergen arrangerer Norsk kritikerlag i samarbeid med Festspillene i Bergen et debattmøte om samtidsdans. På bakgrunn av Festspillenes satsing på «samtidsdans», spør vi: Er samtidsdans samtidig? Er samtidsdans et særnorsk fenomen? Hvem definerer hva som er samtidsdans i Norge i dag og på hvilket grunnlag? Kan vi i det hele tatt benytte begrepet lenger? Hvilke alternativer finnes?
Critical Stages nr. 2 er på nett
9. november i fjor linket denne siden til Det internasjonale teaterkritikerlagets nye nettavis Critical stages som da nettopp var kommet med sitt første nummer. Nå er også nummer to lagt ut!
Nettadressen er www.criticalstages.org
Kritikersalong om scenekunstkritikk
- Den norske scenekunstkritikken er ikke ambisiøs nok, hevdet Jon Refsdal Moe i sitt innlegg under kritikersalongen på Teaterhuset Avant Garden i Trondheim 7. april.
Også Frida Gullestad, IdaLou Larsen og presenterte hvert sitt innlegg og deltok sammen med Jon Refsdal Moe i en paneldebatt ledet av kunstnerisk og daglig leder ved Teaterhuset Avant Garden, Per Ananiassen.
Masteravhandling om populærmusikkritikk
- Populærmusikkritikere har ikke under noen omstendighet studert musikk av hverken praktisk eller teoretisk art. Det sier Ole Hovind Guldvog, som nylig leverte en masteroppgave i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, med tittelen Hvem kaster terningen? En feltteoretisk studie av den norske populærmusikkritikken, hvor han gjennom kvalitative dybdeintervjuer med tolv profilerte musikkanmeldere forsøker å kartlegge dagens norske felt for populærmusikkritikk; dets system av likheter, forskjeller og motsetninger som relaterer anmelderne og deres anmeldelser til hverandre.
Vi bringer her et lite intervju med Guldvog. Vi har dessuten fått tillatelse til å viderebringe masteravhandlingen som pdf.
Kritikersalong: Scenekunstkritikk
Onsdag 7. april kl. 10 inviterer Norsk kritikerlag og Teaterhuset Avant Garden i Trondheim til kritikersalong om scenekunstkritikk. Kritikersalongen inngår i Teaterhuset Avant Gardens seminar om det frie scenekunstfeltet i Trondheim 6. – 7. april 2010.
Det at pressen skriver om fri scenekunst, kan ses på som et tegn på profesjonalisering av feltet. Hva kjennetegner dagens scenekunstkritikk og bør det være en dialog mellom scenekunstmiljøet og kritikere? Hvilket ansvar har utøverne selv for presse- og kritikerrelasjoner?
Frida Gullestad, IdaLou Larsen og Jon Refsdal Moe holder hvert sitt innlegg og deltar i paneldebatt. Ordstyrer er Per Ananiassen.
Har media plikt til å anmelde og hvis ikke, hvorfor?
20.11 arrangerte Hålogaland Teater, HATS – kompetansesenter for revy og teater og Norsk kritikerlag debatt om scenekunstkritikk av det frie feltet. Sidsel Pape, leder av arbeidsutvalget for Seksjon for teater, musikk og dans i Norsk kritikerlag, oppsummerer.
Norsk kritikerlags høstseminar 2009 – Kritikk og nye medier
Innledninger og paneldebatt ved Magnus Andersson (kritiker i Morgenbladet), Jonas Ekeberg (redaktør for kunstkritikk.no), Karl Knapskog (medieviter ved UiB), Petter Raaum (kulturredaktør i Dagbladet), Iren Reppen (teatersjef ved Hålogaland teater) og Mode Steinkjer (kulturredaktør i Dagsavisen).
Ti teser om kunstkritikk
Godtar ikke Kritikerens 11 bud
Forslaget fra Det internasjonale teaterkritikerlaget (IATC) om 11 grunnleggende krav som bør stilles en teaterkritiker, ble nylig lagt ut på Kritikerlagets hjemmeside. IATC tar sikte på å få denne “kritikerplakaten” vedtatt på sitt 2010-årsmøte. Den britiske seksjonen vil ikke godta den nye kritikerkoden. Hva mener den norske seksjonen?
Teaterkritikerens 11 bud
IATC – International Association of Theatre Critics – har lenge arbeidet med å formulere de kravene som bør stilles til en teaterkritiker. Nå er man blitt enige om 11 bud.