
Dansekritikerprisen 2009/2010 til Ingun Bjørnsgaard
Ingen annen kunstner har mottatt Kritikerprisen to ganger! For 15 år siden fikk Ingun Bjørnsgaard prisen for Sleeping Beauty. Nå er det for Largo.
Når 18 dansere tilsynelatende skaper kaotiske tilstander i Largo, trer en gjennomtenkt komposisjon fram hvor koreografens øye for individet og gruppen er nøye ivaretatt. Bjørnsgaard balanserer glitrende både kraft og skjørhet, humor og tristesse i brå overganger, uventet og uforutsigbart.

Kritikersalong om bruken av musikk i Operaen
«Se musikken!» var oppfordringen 26. september 2010 i Formidlingssenteret i Operaen. Kritikerlaget inviterte til debatt om hvorvidt bruken eller misbruken av musikk gjør opera og ballett til god scenekunst. 60 engasjerte publikummere møtte opp til dette samarbeidsarrangementet med Den Norske Opera & Ballett.
Kritikersalong: Det viktige scenebildet
Nominerte til Kritikerprisene for teater, musikk og dans
Seksjon for teater, musikk og dans kunngjør her de nominerte til Kritikerprisene 2009/10.
Publikums plass i scenekunsten
I høst, nærmere bestemt 1. og 2. oktober, holder IATC – International Association of Theatre Critics – et interessant og høyst aktuelt seminar i Tbilisi. Seminaret skal ta opp publikums plass i teatret, og meningen er å få til en diskusjon mellom profesjonelle scenekunstnere, teaterkritikere og representanter for publikum.
Kritikersalong: Se musikken!
Søndag 26. sept. 2010 kl. 13 – 15 i Den Norske Opera & Ballett, Formidlingssenteret. Kritikersalong om hva som gjør opera og ballett til god scenekunst.
Innledere: Operaregissør Stefan Herheim, operasjef og regissør Paul Curran, kritiker Mona Levin, koreograf Jo Strømgren. Ordstyrer: kritiker Torkil Baden

Kritikersalong om samtidsdans under Festspillene i Bergen
«Hva er norsk samtidsdans?», spurte Norsk kritikerlag på det årlige debattmøte under Festspillene i Bergen 2010. Debatten trakk 30 tilhørere til Logen Bar og ble filmet av NRK da Frikars Hallgrim Hansegård deltok i panelet.
Kvinnelighet hovedtema på IATCs 2010-kongress
IATC – International Association of Theatre Critics – møtes i år i Jerevan i Armenia fra 15. til 20. juni. Vi norske teaterkritikere er dessverre sørgelig lite aktive i internasjonal sammeheng, og er langt fra alltid representert på de årlige kongressene. Hovedtema for årets kongress er både aktuelt og spennende: «Redefining Femininity in Today’s Theatre». Innlederne kommer fra kulturer med svært ulikt kvinnesyn: Frankrike, India, Portugal, Latvia, Iran, Canada, USA, Hellas, Japan, Korea, Kina, Sverige og Ungarn, og debatten skal strekke seg over hele tre dager. Les detaljene i programmet her.
Kritikersalong: Hva er norsk samtidsdans?
Lørdag 5. juni kl. 13.30 i Logen Bar i Bergen arrangerer Norsk kritikerlag i samarbeid med Festspillene i Bergen et debattmøte om samtidsdans. På bakgrunn av Festspillenes satsing på «samtidsdans», spør vi: Er samtidsdans samtidig? Er samtidsdans et særnorsk fenomen? Hvem definerer hva som er samtidsdans i Norge i dag og på hvilket grunnlag? Kan vi i det hele tatt benytte begrepet lenger? Hvilke alternativer finnes?
Critical Stages nr. 2 er på nett
9. november i fjor linket denne siden til Det internasjonale teaterkritikerlagets nye nettavis Critical stages som da nettopp var kommet med sitt første nummer. Nå er også nummer to lagt ut!
Nettadressen er www.criticalstages.org

Kritikersalong om scenekunstkritikk
- Den norske scenekunstkritikken er ikke ambisiøs nok, hevdet Jon Refsdal Moe i sitt innlegg under kritikersalongen på Teaterhuset Avant Garden i Trondheim 7. april.
Også Frida Gullestad, IdaLou Larsen og presenterte hvert sitt innlegg og deltok sammen med Jon Refsdal Moe i en paneldebatt ledet av kunstnerisk og daglig leder ved Teaterhuset Avant Garden, Per Ananiassen.

Masteravhandling om populærmusikkritikk
- Populærmusikkritikere har ikke under noen omstendighet studert musikk av hverken praktisk eller teoretisk art. Det sier Ole Hovind Guldvog, som nylig leverte en masteroppgave i medievitenskap ved Universitetet i Oslo, med tittelen Hvem kaster terningen? En feltteoretisk studie av den norske populærmusikkritikken, hvor han gjennom kvalitative dybdeintervjuer med tolv profilerte musikkanmeldere forsøker å kartlegge dagens norske felt for populærmusikkritikk; dets system av likheter, forskjeller og motsetninger som relaterer anmelderne og deres anmeldelser til hverandre.
Vi bringer her et lite intervju med Guldvog. Vi har dessuten fått tillatelse til å viderebringe masteravhandlingen som pdf.