
Kritikersalong: Norsk teater speiler ikke samfunnet
Norsk teater mangler ambisjoner, trenger flere teaterfestivaler og speiler ikke samfunnet. Dette var noen av påstandene som kom fram da Norsk kritikerlag arrangerte kritikersalong på Black Box Teater 12. november.

Dansekritiker eller heiagjeng?
Kritikk av dansekunst blir stadig mer avhengig av kritikerens individuelle engasjement, men den enkelte kritiker er også mer utsatt. Dansekritikerens rolle er i endring, men hvilken rolle skal kritikere av norsk samtidsdans ha? Hvor langt fra eller tett på bør dansekritikeren være dansemiljøet? Bør kritikeren være en kollega, eller er kritikerens rolle bedre ivaretatt av en skribent med journalistisk eller en annen bakgrunn? Skal kritikeren med sine anmeldelser veilede, vurdere eller kontekstualisere? Skriver kritikeren for samtidsdansmiljøet eller for publikum – og hva er forskjellen?
20. oktober stilte Norsk kritikerlag stilte disse spørsmålene til sentrale aktører i det norske dansemiljøet på en kritikersalong i samarbeid med CODA.
Kritikersalong: Norge i verden – verden i Norge
Vi har kanskje aldri hatt et så rikt scenekunstliv i Norge som i dag. I tillegg til nasjonale, regionale og lokale scener har vi både riksteater og en rik flora av ulike festivaler. Men med nedleggelsen av Samtidsfestivalen forsvant en viktig og i norsk sammenheng kanskje unik kilde til det tekstbaserte samtidsteateret. Hva slags historier er det vi som norsk teaterpublikum går glipp av? Med denne Kritikersalongen ønsker vi å ta et skritt tilbake og se norsk teater i internasjonalt og samtidig perspektiv.

Kritikk mot Oslo-fokus
Adresseavisen satte 28. september fokus på at bare to av de hittil 70 utdelte Teaterkritikerprisene har gått til oppsetninger utenfor Oslo. – Dette handler dessverre om hvilke muligheter norske kritikere har til å orientere seg om forestillinger utenfor hovedstaden, uttaler Ida Habbestad.
Musikkritikerprisen til Truls Mørk og Håvard Gimse
Musikkritikerprisen 2010/2011 tildeles Truls Mørk og Håvard Gimse for fremføringene av Ludwig van Beethovens musikk for cello og klaver, Festspillene i Bergen 2011.

Dansekritikerprisen til Kristian Ruutu
Dansekritikerprisen 2010/2011 tildeles Kristian Ruutu for rollen som Mercutio i Romeo og Julie, Den Norske Opera & Ballett.
Teaterkritikerprisen til Heidi Gjermundsen Broch
Teaterkritikerprisen 2010/2011 tildeles Heidi Gjermundsen Broch for rollen som Diana i Next to Normal, Det Norske Teatret

Kritikersalong: Samtid i samtidsmusikken
I anledning Ultimafestivalen inviterte Norsk kritikerlag til kritikersalong. Vi spurte om samtidsmusikken kan gjenspeile sin egen samtid. Komponist Luca Francesconi, filosof Arild Pedersen, komponist Alwynne Pritchard og pianist og dirigent Mario Formenti diskuterte.
Nominerte til Kritikerprisene for teater, musikk og dans
Norsk kritikerlag offentliggjør med dette navnene på de nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2010-2011. Prisene deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 29. september kl. 11.00.
Kritikersalong: Samtid i samtidsmusikken
Da han tiltrådte stillingen som kunstnerisk leder for Ultima, sa Luca Francesconi at han mener man i større grad enn før bør forsøke å forstå sin egen samtid gjennom musikk. I denne samtalen utfordres paneldeltakerne til å drøfte om utviklingen av musikalske uttrykk er i takt med sin egen samtid.
Norsk kritikerlags høstseminar 2011: Kritikkens retorikk
Søndag 9. og mandag 10. oktober inviterer Norsk kritikerlag til tverrfaglig seminar på Lysebu hotell i Oslo.
Hvordan argumenterer kritikere i sine tekster? Som overordnet tema for årets seminar står utforskingen av vårt eget arbeid. To dager til ende ser vi nærmere på variasjoner i retorikken som er i bruk i dagens kritikk.
Seminaret inneholder blant annet faglige innlegg ved bl.a. Kjell Lars Berge og Erik Skyum-Nielsen. Det blir også kunstnerisk innslag ved Amund Sjølie Sveen, samt en paneldebatt hvor utgangspunktet er kritikker som de deltakende har fått tilsendt på forhånd. Under seminarets andre dag blir det arrangert en workshop hvor vi skriver egne tekster, og diskuterer disse i mindre grupper.
Til seminaret inviterer vi også kritikere fra andre nordiske land. Skandinavisk vil være arbeidsspråk.
Seminaret er gratis for kritikere, kost og losji er inkludert. Det er begrenset plass, og påmeldingen er derfor bindende. Medlemmer av Norsk kritikerlag kan søke reisestøtte gjennom laget. Påmelding til Norsk kritikerlag, tlf. 22 47 24 30, e-post: kritikerlaget@kritikerlaget.no, innen 15. august.

Kritikersalong: Arven etter Arne Nordheim
21. mai holdt kritikerlaget sitt debattmøte under Festspillene i Bergen. Seminaret hadde tittelen «Arven etter Arne Nordheim», og i panelet styrt av kritiker Astrid Kvalbein, satt festspilldirektør Per Boye Hansen, dirigent Halldis Rønning og tidligere festivaldirektør for Ultima, Geir Johnson. I denne rapporten har vi forsøkt å samle noen av de sentrale synspunktene som kom frem.