Tverrfaglig kritikersalong om habilitet
Norsk kritikerlag inviterer til tverrfaglig kritikersalong om habilitet mandag 25. november på Litteraturhuset i Oslo.

Kritiker, kjenn deg selv!
Seksjon for teater, musikk og dans arrangerte 22. oktober kritikersalong med foredrag ved Professor Emeritus i psykologi, Karl Halvor Teigen. Tema var hva som påvirker våre bedømmelser, og her kan du lese et referat av foredraget.

Referat dansesalong
I samarbeid med CODA International Dance Festival arrangerte Kritikerlaget en kritikersalong hvor temaet var mangelen på begreper for hva norsk dansekunst av i dag er. Her følger et referat fra salongen som ble arrangert i Oslo 3.oktober 2013.
Film og videokunst
Den digitale revolusjonen har skapt nye muligheter til å lage og vise levende bilder av høy kvalitet. Mange gallerikunstnere jobber idag utfra liknende rammer som filmbransjen, og vi inviterer til debatt: Er skillet mellom kinofilm og videokunst i ferd med å viskes ut? Ønsker vi en slik utvikling, eller kan en grenseoppgang være produktiv?

Interaksjonskritikk
– Å risikere noe betyr i denne sammenheng å legge kritikken til verket, legge den inntil, slik at kritikken setter i bevegelse og inngår i en plastisk prosess, hvor hver enkelt aktør kan tenke og formulere seg annerledes, fordi hun ikke kommer først med seg selv, men lar den annen eller det andre komme først, og så responderer, sa Arild Vange ved Kritikerlagets høstseminar.
Kritikk tema for Kurer
Kulturmagasinet Kurer tok 12. oktober opp som tema hvorvidt det er problematisk at kunst- og kulturlivet i distriktene i mindre grad enn tidligere blir dekket av riksavisene.
Finlandssvensk kritikarstipend
Svenska kulturfonden i Finland utlyser stipend for lengre studieopphald i utlandet til nordiske kritikarar som vil publisere kritikk om finsk eller nordisk kunst.

Referat Auerbach-salong
Spiller det noen rolle at en komponist også er utøver? Hvordan kan en musikkritiker bruke utøvererfaring når hun lytter til og skriver om musikk? Les referat av samtalen mellom Ståle Kleiberg, Annabel Guaita og Ida Habbestad som fant sted under Trondheim kammermusikkfestival.

Kjenn deg selv
Ideen om en objektiv kritiker – eller tilskuer eller leser, for den saks skyld – er lagt død for en stund siden. De fleste er for eksempel klar over hvordan kunstpreferanser påvirkes av sosial bakgrunn og miljø. Men kan også allmenne psykologiske faktorer være årsaker til våre vurderinger av kunstuttrykk, mer eller mindre utenfor vår bevissthet?

Kritikken svekket
– Kritikken er svekket i forhold til hvor mye kultur som lages i dag. Det er uheldig, uttalte Kritikerlagets leder Ida Habbestad til Klassekampen 16. september.

Takketale Lid
– Å sikre et flerstemt teater er uløselig knyttet til det å sikre en flerstemt teaterkritikk, sa Tore Vagn Lid i sin takketale for Teaterkritikerprisen 2012/13.

Dansekritikerprisen 2012/2013
Dansekritikerprisen for 2012/2013 går til Kjersti Kramm Engebrigtsen for prosjektet Fragile. Vi gratulerer!