Utdeling av Norli debutantpris
Onsdag 8. februar kl. 10.00 blir Norli debutantpris delt ut for første gang.
Litteraturkritikerprisene 2011
Pressemelding fra Norsk kritikerlag
Norsk kritikerlag offentliggjør med dette navnene på de nominerte til Kritikerprisen for beste voksenbok, Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok og Kritikerprisen for beste oversettelse for året 2011.
Kritikersalong: Poesiåret 2011
Kritkersalongen om poesiåret 2011 ble arrangert på Litteraturhuset i Oslo 1. desember. Kritikerne Hadle Oftedal Andersen og Mariann Enge samtalte og Merete Røsvik Granlund var ordstyrer. I tillegg til et kort referat, har vi fått lov til å legge ut Hadle Oftedal Andersens artikkel Møte med menneske. Artikkelen har tidligere vært publisert i Bokmagasinet, Klassekampen.
Ny norsk kunst etter 1990
Utgangspunktet for kritikersalongen 7. desember var Øystein Ustvedts bok Ny norsk kunst etter 1990, der han forsøker å gi et samlet bilde av den norske kunstscenens sentrale utviklingstrekk og kunstnerskap i perioden fra 1990 og frem til i dag. Med dette ønsket Kritikerlaget å åpne for ordskifte om tendenser i de siste tyve årenes norske kunst, og å sette søkelys på disse spørsmålene: Hvordan kan man fortelle de siste tyve årenes kunsthistorie? Hvilke kriterier bør legges til grunn for en slik fremstilling? Og hvem sitter med definisjonsmakten?
Kritikersalong: Kritikkverdig kunsthåndverk #2
Kritikersalongen kritikkverdig kunsthåndverk #2 på Kunstindustrimuseet 13.oktober diskuterte kunsthåndverkets posisjon og hvorvidt vi ser håndverkets tilbakekomst i billedkunsten.
Willy Brandt-prisen til Therese Bjørneboe
Norsk kritikerlag gratulerer teaterkritiker Therese Bjørneboe og polarforsker Jörn Thiede med tildelingen av Willy Brandt-prisen for 2011!
Kritikersalong: Norsk teater speiler ikke samfunnet
Norsk teater mangler ambisjoner, trenger flere teaterfestivaler og speiler ikke samfunnet. Dette var noen av påstandene som kom fram da Norsk kritikerlag arrangerte kritikersalong på Black Box Teater 12. november.
Kritikersalong: Hvordan skrive den nære norske kunsthistorien?
7. desember arrangerer Norsk kritikerlag en åpen kritikersalong med rundebordsdebatt om Øystein Ustvedts nylig utgitte Ny norsk kunst etter 1990. Med dette initiativet ønsker Kritikerlaget å åpne for ordskifte om tendenser i de siste tyve årenes norske kunst, og å sette søkelys på disse spørsmålene: Hvordan kan man fortelle de siste tyve årenes kunsthistorie? Hvilke kriterier bør legges til grunn for en slik fremstilling? Og hvem sitter egentlig med definisjonsmakten?
Norsk kritikerlag/Norsk journalistlags kringkastingsstipend
Norsk Journalistlag og Norsk kritikerlag utlyser i fellesskap to stipend til frilansere som produserer kritikk til etermedia innenfor områdene teater, musikk, dans, kunst eller litteratur, eller produserer mediekritikk i eller av etermedia. Frilansere som ønsker å etablere seg som mediekritikere, kan også søke.
Kritikk og dialog krever meningers mot
– Norsk kritikerlag mener at debatt og kritiske utspill er av avgjørende betydning for utviklingen i et demokratisk samfunn, men anonyme angrep av den typen Susanne Christensen, og andre før henne, har opplevd, har etter vår mening ingen rett til å bli publisert i seriøse kanaler. Ytringsfrihet og reell dialog forutsetter at det bak hver ytring står et gjenkjennbart individ med mot til å stå for egne meninger, skrev Anne Schäffer, Kritikerlagets leder, og Merete Røsvik Granlund, leder av AU litteratur, i et innlegg i Klassekampen 29. oktober.
Uten formidlingsprosjekt, men lojal mot knehøyden
På Kritikersalongen som 3. november ble arrangert om Bjørn Sortland, årets vinner av Aschehougprisen, fortalte han at han går med på nesten hva som helst for å få realisert bildebokprosjektene sine, men gjerne omdefinerer oppdraget underveis. Han har ikke et formidlingsprosjekt, verken om kunst eller Gud. Derimot ønsker han å være lojal mot “knehøyden”, altså skrive på en måte barn kan skjønne og ha glede av.
Skandinavisk kritikersalong om og med Søren Ulrik Thomsen
“Norges mest innflytelsesrike poet i 1991 var dansk,” ifølge kritiker Hadle Oftedal Andersen. Søren Ulrik Thomsen er stadig viktig – selv om ikke alle vil følge hans eksempel. Og godt er det, mener han selv. Referat fra kritikersalong om Søren Ulrik Thomsen i samarbeid med Oslo Poesifestival 13. november.