
Kritikkverdig tekstilkunst
Under Kritikerlaget kritikersalong om tekstilkunst ble det stilt spørsmål ved premisset for arrangementet: Er det tilfelle at tekstilkunst blir undervurdert og oversett? Les referat her.
Kunståret 2013
Hvilke utstillinger har gjort spesielt inntrykk på deg i året som gikk? Hva kan fremheves som et høydepunkt? Norsk kritikerlags seksjon for kunst inviterer til en diskusjon dels som en refleksjon rundt året som er på hell, men forhåpentligvis også som en bevisstgjøring knyttet til årets Kunstkritikerpris.

Kritikersalong om film og videokunst
Kunstseksjonen i Norsk kritikerlag arrangerte 5. november 2013 en kritikersalong om den spennende gråsonen mellom film og billedkunst. Den digitale revolusjonen har skapt nye muligheter til å lage og vise levende bilder av høy kvalitet, og mange gallerikunstnere jobber idag utfra liknende rammer som filmbransjen. Er skillelinjene mellom kinofilm og videokunst i ferd med å viskes ut? Ønsker vi en slik utvikling, eller kan en grenseoppgang være produktiv? I panelet satt kunstnerne Lene Berg og Mattias Härenstam, medieviter Susanne Østby Sæther (UiO) og kortfilmkonsulent Åse Meyer (NFI).
Kritikersalong om tekstilkunst
De seneste årene har tekstilkunsten gjort comeback og vist seg som et spennende og innovativt medium for en ny generasjon kunstnere. Men hva er det som gjør at tekstilkunst får så lite oppmerksomhet i media? Kritikerlaget inviterer til debatt om myter om tekstilkunsten.
Tverrfaglig kritikersalong om habilitet
Norsk kritikerlag inviterer til tverrfaglig kritikersalong om habilitet mandag 25. november på Litteraturhuset i Oslo.

Foredrag Boel Christensen-Scheel
– De fleste kritikere, også som freelancere, er del av en institusjonell og organisatorisk ramme. Kritikeren bærer i så måte på en viktig sosial og forordnende funksjon, som i mine øyne i for liten grad er formulert eller bevisstgjort, sa Boel Christensen-Scheel ved Kritikerlagets høstseminar 12. oktober.
Kritikk tema for Kurer
Kulturmagasinet Kurer tok 12. oktober opp som tema hvorvidt det er problematisk at kunst- og kulturlivet i distriktene i mindre grad enn tidligere blir dekket av riksavisene.
Finlandssvensk kritikarstipend
Svenska kulturfonden i Finland utlyser stipend for lengre studieopphald i utlandet til nordiske kritikarar som vil publisere kritikk om finsk eller nordisk kunst.

Kritikken svekket
– Kritikken er svekket i forhold til hvor mye kultur som lages i dag. Det er uheldig, uttalte Kritikerlagets leder Ida Habbestad til Klassekampen 16. september.
Ærespris til Jorun Veiteberg
Norske kunsthåndverkeres Ærespris tildeles kunsthistoriker og professor II på Kunst- og designhøgskolen i Bergen, Jorunn Veiteberg. Norsk kritikerlag gratulerer!

referat_kritikersalong_kulturutredningen
Hvorfor nevnes ikke kritikk og kritikere i Kulturutredningen 2014, på tross av et fokus på kunstneriske kvalitetsvurderinger? Bør det gjøre oss bekymret? Dette ble debattert på en kritikersalong 23. april på Kunstnernes Hus i forbindelse med utdelingen av Kritikerprisen for 2012. I panelet: Olemic Thommesen (H), Erlend Høyersten (KODE), Malin Barth (Stiftelsen 3,14), Svein Bjørkås (KORO), Jonas Ekeberg (Kunstkritikk) og Erik Henningsen (Kulturutredningen 2014).
Kunstkritikerprisen til Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14
Kunstmuseene i Bergen og Stiftelsen 3,14 mottar Kunstkritikerprisen 2012. De får prisen for samarbeidet om to utstillinger med kinesisk samtidskunst: «Real Life Stories» (4. oktober 2012 – 3. februar 2013, Kunstmuseene i Bergen) og «Skin, Flesh and Bone» (4. oktober 2012 – 20. januar 2013, Stiftelsen 3,14)